Bebis som inte vill sova? Fem tips för dig som testat ALLT!

Bebisar som sover dåligt kan göra vilken förälder som helst galen både av sömnbrist och frustration. Här får du fem tips som kommer ge din bebis och dig mer och bättre sömn!

Artikeln innehåller reklam för Minstingen

1. Gör nattningsrutinen till din bästa vän

Bebisar har ingen koll på vad som logiskt borde komma härnäst. Det gör att en rutin som upprepas varje kväll skapar trygghet och förutsägbarhet. De olika rutinerna som du gör varje kväll blir en signal till hjärnan att ”efter bad och pyjamas ska jag sova”.

Gör så här:

Välj 3-4 grejer som du alltid – utan undantag! – gör varje kväll innan det är dags att sova. Vanliga delar i en läggningsrutin är att dämpa ljuset (viktigt!), sätta på pyjamas, sjunga, läsa bok, ge massage, ta ett bad, spela white noise (favorit här!), amma eller dricka något i flaska. Välj moment som du själv gillar och orkar upprepa varje kväll.


2. Se över när det är läggdags

Visst känns det logiskt att bebisar som är vakna länge sover bättre och längre på natten? Men… som så mycket med små barn är det precis tvärtom! Bebisar som är vakna för länge blir övertrötta, har svårare att somna och sover kortare tid. Om du låter bebisen vara vaken två timmar för länge, kommer han eller hon förmodligen vakna samma tid nästa morgon ändå. Det gör att din bebis får två timmar för lite sömn varje dygn. Övertrötthet visar sig också ofta i form av att bebisen vaknar alldeles för tidigt.

Gör så här:

De flesta bebisar sover (eller borde sova) 11-12 timmar på natten. Därför kan du utgå från när ni vaknar på morgonen för att räkna ut ungefär när läggdags borde vara. Om bebisen vaknar runt 07:00 är alltså 19:00 är en lagom tid. Det är bra att tänka på att bebisar sover bättre under natten om de lägger sig ganska tidigt, så det är bra att sikta på 18:30-19:30 som läggdags. Du kan också använda det här sömnschemat för att kika när din bebis borde sova.


3. Lär bebisen att somna utan hjälp

Bebisar kan inte få för mycket närhet eller kärlek. De första tre månaderna behöver många bebisar mer eller mindre hjälp att somna. Då är det vanligt att man vaggar eller ammar bebisen till sömns. Men… när bebisen blir större, runt 4 månader och uppåt, kan det vara läge att minska på hjälpen. Det beror på att bebisar vill somna om på natten precis som de somnade på kvällen (och helst på samma ställe!). Alltså blir uppvaken färre och kortare om bebisen lär sig att somna om på egen hand. Men precis som med mycket annat behöver bebisen träna på att somna utan hjälp från dig som förälder.

Gör så här:

Stressa inte, utan börja långsamt att fasa ut sömnhjälpen i små steg. Här har vi gjort en guide för hur du steg för steg hjälper din bebis att somna på egen hand. Det kan ta lite tid, men helt plötsligt en kväll kommer din bebis att somna helt på egen hand, utan att du har vaggat en enda minut (glöm inte att fira!).


4. Torr blöja = bättre sömn

Bebisar vaknar av många olika anledningar under natten. Som föräldrar kan vi bara påverka till en viss del – och i övrigt får man djupandas och jobba på att acceptera att bebisar med tiden sover bättre. En grej som vi faktiskt kan påverka är att bebisen inte vaknar av att blöjan känns våt och obehaglig. Bebisar vaknar ofta till när de kissar, men om blöjan känns torr är chansen att de sover vidare större.

Gör så här:

Välj en blöja som håller torrt i upp till 12 timmar – alltså en hel natt! Våra favoriter i blöjhyllan är Minstingens blöjor som finns från newborn upp till storlek 6. De är extra mjuka och flexibla runt kroppen, vilket minskar risken för läckage och en vaken bebis. Minstingens blöjor för nyfödda och storlek 3 har dessutom en synlig våtindikator som visar när blöjan behöver bytas. För dig som har en nyfödd tipsar vi om att göra blöjbytena av kissblöjor i sängen med väldigt dämpat ljus, så att bebisen inte vaknar till för mycket.


5. Fasta sovtider ger bättre sömn – både på dagen och natten!

Logiken i bebisar sömn är som sagt gåtfull. Det kan vara överraskande för många föräldrar att ju bättre barnet sover på dagen, desto bättre blir sömnen på natten. Anledningen är att bebisar som fått vila ut på dagen är mindre övertrötta på kvällen, har lättare att komma till ro och därmed sover de också bättre. Det blir ofta en ond cirkel: övertröttheten gör att det är svårare att sova på dagen och natten när sömnen behövs som mest.

Gör så här:

Börja med ett sömnschema för sömnen på dagen. Genom att följa fasta tider för sömnen kommer du både få ordning på hur bebisen sover på dagen och få bättre sömn på natten. Även på dagen är det bra att ha signaler till bebisen vad som betyder att det är dags att sova, exempelvis att gå in i ett mörkt rum och sjunga en viss sång, att alltid rulla vagn med suffletten uppe eller att läsa en bok i ditt knä.


Bättre sömn när blöjan håller torrt hela natten

Minstingens blöjor i storlek 3 har en våtindikator (så att du hela tiden vet när det är dags att byta blöjor), håller bebisen skönt torr i upp till 12 timmar och är helt parfym- och lotionfria. Dessutom är blöjorna Svanen-märkta, godkända av Astma- och allergiförbundet och förpackningarna består av över 50% förnybar råvara

Läs mer om Minstingens blöjor eller köp blöjorna hos Apohem