Bebis som inte vill sova? Fem tips för dig som testat ALLT!
Bild: Folio Images

Bebis som inte vill sova? Fem tips för dig som testat ALLT!

Bebisar som sover dåligt kan göra vilken förälder som helst galen både av sömnbrist och frustration. Här får du fem tips som kommer ge både din bebis och dig mer och bättre sömn!

1. Gör nattningsrutinen till din bästa vän

Bebisar har ingen koll på vad som logiskt borde komma härnäst. Det gör att en rutin som upprepas varje kväll skapar trygghet och förutsägbarhet. Om du dämpar ljuset hemma och upprepar samma steg i rutinen kommer din bebis över tid att omedvetet förstå att det är läggdags. Vanliga delar i en läggningsrutin är att dämpa ljuset, sätta på pyjamas, läsa bok, ge massage, ta ett bad, spela white noise (favorit här!), amma eller dricka välling. Välj moment som du själv gillar och orkar upprepa varje kväll.

2. Se över när det är läggdags

Visst känns det logiskt att bebisar som är vakna länge sover bättre och längre på natten? Men som så mycket med små barn är det precis tvärtom! Bebisar som är vakna för länge blir övertrötta, har svårare att somna och sover kortare tid. Om du låter bebisen vara vaken två timmar för länge, kommer han eller hon ändå vakna samma tid nästa morgon. Det gör att din bebis får två timmar för lite sömn varje dygn. Övertrötthet visar sig också ofta i form av att bebisen vaknar alldeles för tidigt. Så om ditt barn gärna slår upp ögonen före kl 05: testa en tidigare läggning!

Perfekt tajmade sovstunder och bättre sömn för din bebis

BabyNaps är appen för trötta föräldrar som längtar efter bättre sömn. Varje dag får du förslag på sovtider för din bebis i ett sömnschema. När du hittar rutinen sover din bebis lagom mycket på dagen – och gott på natten.

3. Lär bebisen att somna utan hjälp

Bebisar kan inte få för mycket närhet eller kärlek. De första tre månaderna behöver många bebisar lite hjälp att somna. Då är det vanligt att man vaggar eller ammar barnet till sömns. När barnet blir större börjar det dock som förälder både bli tungt och lite tröttsamt att vagga, vagga, vagga varje kväll. Eller att behöva amma eller ge flaskan vid varje uppvaknande. En sådan vana är inte helt enkel att bryta. Stressa inte, utan börja långsamt att fasa ut sömnhjälpen i små steg. Det kan vara att börja med en tydlig nattningsrutin, där vaggandet blir kortare och kortare för varje kväll. Helt plötsligt en kväll kommer din bebis att somna helt på egen hand utan att du har vaggat en enda minut (glöm inte att fira!).
 

4. Låt bebisen sova minst 1 timme i sträck på dagen

Korta tupplurer på dagen ger inte tillräckligt med återhämtning för din bebis. Istället vaknar bebisen lika trött som hen somnade (läs grinig!). Ett bra riktmärke är minst 1 timmes sömnpass. Vid närmare sex månaders ålder brukar bebisar kunna gå från korta sömnpass till längre. Kämpar du med en bebis som bara sover i 20 minuter? Det du kan påverka är att förutsättningarna för sömn är optimala, men bebisar är olika och vissa sover hellre kortare pass. Ha samma sovtider varje dag (kolla schemat nedanför, så att du utgår från rätt tider!), ta en långpromenad på minst 1 timme eller mörklägg ordentligt i sovrummet.

5. Håll koll på när din bebis ska sova på dagen

Logiken i bebisar sömn är som sagt gåtfull. Det kan vara överraskande för många föräldrar att ju bättre barnet sover på dagen, desto bättre blir sömnen på natten. Anledningen är att bebisar som fått vila ut på dagen är mindre övertrötta på kvällen, har lättare att komma till ro och därmed sover de också bättre. Det blir ofta en ond cirkel: övertröttheten gör att det är svårare att sova på dagen och natten när sömnen behövs som mest. Använd vår app BabyNaps för att se hur ofta din bebis ska sova på dagen och somna för kvällen.