13 aktiviteter för dig som vabbar (eller bara inte vill gå ut!)
Bild: Folio Images

13 aktiviteter inomhus för dig som vabbar (eller bara inte vill gå ut!)

Vab-säsongen är här, och ingen av oss går säker förrän framemot vårkanten. Dagarna med sjuka barn kan kännas minst sagt långa. Om det finns aktiviteter inomhus som gör dem roliga? Svaret är förstås ja!

Artikeln innehåller reklam för Viruseptin

Ska vi börja med tre tips för att minska på vab-dagarna framöver? Vi VET att det kan kännas som om de aldrig tar slut, så här är våra bästa råd (och du hittar fler tips här):

  1. Låt tvättmaskinen gå varm: Släng kläder, strumpor och gosedjur som fått besöka förskolan i tvätten när ni kommer hem. Ett tips hemma är att alla i familjen har en egen handduk och tandborstmugg.
  2. Tvätta händerna innan och efter: ja, detta behöver vi ju knappast upprepa, men glöm inte att den noggranna handtvätten är a och o. Börja och sluta dagen på förskolan med att tvätta händerna.
  3. Det GÅR att förebygga! Det kan låta för bra för att vara sant, men det finns faktiskt en mun- och nässpray samt sugtabletter som kan motverka och förkorta förkylningar. Viruseptin återfuktar slemhinnorna och skapar en skyddande fysisk barriär, vilket gör det svårare för virus att fästa och sprida sig. Viruseptins mun- och nässpray kan användas av barn från 1 år (och smakar gott av körsbär!).

13 aktiviteter för roligare vab-dagar

Här kommer våra topp-tretton bästa tips på aktiviteter inomhus som du kan göra med ditt barn.

Aktiviteter för dig som vabbar

1. Gör en planering över dagen

Vi börjar med vårt bästa tips: gör en planering på morgonen ihop med ditt barn. Du kan rita 8 rutor på ett papper och sedan en liten bild till varje aktivitet (eller skriv ut den här mallen). Varför? Framförallt för att tiden tillsammans bryts ner i hanterbara block, så att du slipper känslan av en oändligt lång dag. Men det gör också att ditt barn får en överblick över dagen – och därmed slipper fråga (läs: tjata) om vad som händer härnäst.

2. Planera in vila (!!)

Vi glömde den kanske viktigaste anledningen till varför du absolut måste ha en planering: du kan planera ditt barns och DIN vila! Det är nyckeln till en soft vab-dag. En planerad vila gör att du både får ladda batterierna och har något att se framemot om det behövs under dagen. Planera in minst en vila i dagens schema, men gärna två (!!).

3. Lek med salt eller gryn

Det här är så lätt att fixa, men på köpet också en riktigt pedagogisk utmaning för ditt barn. Häll upp salt eller gryn på en bricka med höga kanter. Låt ditt barn köra med bilar eller ge hen kort med figurer att rita.

4. Baka!

Att baka tillsammans är en perfekt sysselsättning för dagarna hemma (och dessutom härligt att fylla frysen!). Bulldeg som ska jäsa i omgångar är perfekt för barn, då det naturligt blir paus mellan de olika momenten. Ditt barn kan också få en egen skål att blanda sin egen deg i, så gör det inte så mycket om det blir dubbelt så mycket mjöl.

5. Bada och ät glass (ja, samtidigt!)

Ja, du läste rätt: sätt ditt barn i badbaljan eller badkaret med en isglass. Som föräldrar behöver vi aktiviteter där barnen leker och har kul, men du kan sitta lugnt bredvid och titta på. Att bada är en sån aktivitet, där barns fantasi ofta gör att de underhåller sig själva länge. Släng in en isglass i leken så är saken biff. Kall glass i ett varmt bad är en sensorisk upplevelse som ditt barn kommer älska! Ha frysen full med hemmagjord smoothie-glass under vab-säsongen.

6. Läs, läs och läs

De flesta föräldrar är medvetna om vikten av att läsa för sina barn, även när de är små. Men som med allt annat är det ofta tiden som är problemet, så ta chansen när du har den. När kidsen är friska är det toppen att då och då låna massor av böcker på biblioteket, så du slipper läsa samma bok på repeat.

7. Gör det som ska göras – tillsammans!

Det kan lätt kännas stressande att gå hemma och se allt det där som borde göras, samtidigt som någon drar dig i byxbenet. Tur då att barn ofta tycker det är toppen att vara delaktig i det du själv gör, så fram med en stol, en diskborste i handen på barnet och fixa köket tillsammans. Eller passa på att rensa ut i lådan med blandade leksaker, kanske återupptäcks en gammal favorit? Och glöm för all del inte att en ryckig dammsugning på en tiondel av golvet också är en dammsugning!

8. Bygg hus med kartong

Bygg ett garage, ett djursjukhus eller bana för bilar att köra på med alla kartonger ni har i sopsorteringen. Ett kul projekt att göra tillsammans, och har du tur fortsätter leken länge (medan du tar en kopp kaffe?). Bra att ha hemma är en rejäl tejp, färgpennor och en bra sax.

9. Gör en hinderbana

Utmana ditt barn i en kul hinderbana. Du behöver inte bygga om hela hemmet, utan kan skapa en bana genom att lägga ut böcker som små öar. Hoppa över, klättra upp eller kryp under möblerna.

10. Soffan är din bästa vän

Det finns dagar som passar bättre än andra för soffmys – och IDAG är en sådan dag. Njut av en stunds återhämtning!

11. Pyssla loss (ja, det blir stökigt!)

Dagarna med sjuka barn som inte kan gå ut kan lätt bli minst sagt långa. Då är det bra att ha ett par pyssel-ess i rockärmen. Här är några pysseltips att testa:

  • Rita en bild av ett träd, klipp små röda bitar av piprensare (äpplen!) och grönt snöre (grenar!). Sedan får ditt barn i uppgift att limma dit det hen tycker passar.
  • Gör gubbar av toalettrullar! Det är lätt att klippa ut former, så att det blir en figur.
  • Låt ditt barn göra en egen mask. Du kan ta en papptallrik, klipp ut en bra form och gör hål för ögon, näsa och mun. Fäst ett band att knyta fast masken med eller klista fast ett sugrör i kanten att hålla i.
  • Testa att göra eget slajm!
  • Favoriten trolldeg går alltid hem, och innehåller bara mjöl, salt, vatten och lite olja.

12. Bygg koja

Gå loss med hemmets alla filtar, kuddar och täcken för att sätta ihop världshistoriens mysigaste koja. Varning dock att du förmodligen får städa det mesta själv. Just keepin’ it real.

13. Gör en egen tågbana, bollbana eller spiderman-lek

Vissa dagar är man INTE på sitt allra mest jag-hittar-på-en-kreativ-lek-humör, men om du får feeling kan du testa att ge barnen fria händer med det här:


Inget hokuspokus (bara ett sätt att slippa förkylningar!)

Ett enkelt sätt att skydda både dig och ditt barn mot virus? Med Viruseptin mun- och nässpray kan du motverka förkylning och influensaliknande symptom, eller få lindring om du redan har hunnit bli sjuk. Den skyddande barriären som Viruseptin skapar gör det svårare för virus att fästa på dina slemhinnor. Ja, helt enkelt en fysisk barriär mot alla virus därute! Viruseptin mun- och nässpray passar för vuxna och barn från 1 års ålder (även för dig som är gravid eller ammar). Det finns också sugtabletter med samma egenskaper, som går att använda från 6 års ålder. Produkterna är veganska! Det finns ingen risk för överdosering utan både mun- och nässpray kan användas under en längre tid.

Kliniska studier visar att Viruseptin bland annat kan:

  • Förhindra förkylningsvirus att föröka sig och spridas
  • Minska virusmängden med >90 %
  • Förkorta sjukdomstiden med i genomsnitt två dagar

Läs mer om Viruseptin här eller köp produkten här