Hälften av alla gravida får åderbråck (så slipper DU!)

Är du gravid och oroar dig för åderbråck? Du är långt ifrån ensam! Här reder vi ut varför åderbråck uppstår och berättar hur du effektivt förebygger och lindrar dem.

Artikeln innehåller reklam för Mabs

Hälften av alla gravida får åderbråck. Det är nästan aldrig farligt, men kan vara riktigt jobbigt. Som tur är så försvinner åderbråcken oftast snabbt efter förlossningen.
– Att åderbråck är vanligt bland gravida beror på att mammans blodmängd ökar kraftigt. När mer vätska ska igenom venerna ökar trycket som gör venerna större och mer synliga, säger Kristina Müller, senior rådgivare och barnmorska på BB Stockholm Family.

Tre riskfaktorer

Åderbråck är vanligt på benen, som hemorrojder och i underlivet. På benen känns åderbråck igen av att de är blåfärgade, tydliga eller ibland knöliga och i underlivet – som är kärlrikt – kan svullnaden bli kraftig.
– Åderbråck kan göra ont och vara obehagligt och det är vanligt att man känner sig trött i kroppen. Många mår jättebra av att använda stödstrumpor eller ligga med fötterna i högläge. När kvinnans blodvolym succesivt minskar efter förlossningen brukar åderbråcken lägga sig. De allra flesta behöver ingen behandling, berättar Kristina Müller.

Många mår jättebra av att använda stödstrumpor eller att ha fötterna i högläge!


Åderbråck är till viss del ärftligt och har tyvärr en tendens att bli värre för varje graviditet (phu!).
Stillasittande arbete, fetma och ärftlighet ökar risken för åderbråck. Åderbråck ökar i sin tur risken för blodpropp något, även om det är ovanligt, säger Kristina Müller som här berättar hur du kan lindra eller minska risken för åderbråck:


8 KONKRETA tips för att slippa åderbråck

  1. Kompressionsstrumpor är din bästa vän! (här är våra favoriter!). En bra medicinsk kompressionsstrumpa minskar svullnad, tryck och smärta från åderbråck när benet pressas ihop.
  2. Försök att röra på kroppen med jämna mellanrum och undvik att sitta still långa stunder. Rörelse hjälper blodet att komma igång och minska åderbråcksrisken.  
  3. Undvik att sitta med benen i kors eftersom det kan hindra blodflödet.
  4. För dig som har åderbråck i hela benen hjälper ofta en stödstrumpbyxa riktigt bra eftersom både lår och underliv blir avlastade (eller stay ups som dessa!).
  5. Unvik allt för tighta kläder! En del kläder som sitter väldigt tight kan hindra blodet från att åka runt i kroppen.
  6. Satsa på högläge! Det är toppen att ligga med benen högt i soffan eller sängen (och graviditeten är ju en perfekt tid att unna sig extra chill!). Högläget hjälper blodcirkulationen i kroppen och minskar smärta och tryck från åderbråck.
  7. Använd gärna stödstrumpor förebyggande om du sitter eller står mycket på jobbet. Välj medicinska kompressionsstrumpor. Många med stående jobb orkar inte arbeta hela graviditeten. Var snäll mot dig själv (du gör ett jättejobb genom att vara gravid!) och försök acceptera att sjukskrivning kan behövas om åderbråcken är smärtsamma.
  8. Hej då värme (om det går!). Åderbråck blir värre i värme och dessutom upplever många att det kan vara jobbigt att använda stödstrumpor då eftersom det blir ännu varmare. Självklart går det inte att undvika det väder som är där du bor, men det kan vara klokt att skippa solsemestern just nu.
  9. Använd kompressionsstrumpor när du ska flyga. Det minskar besvär av åderbråck, men också risken för blodpropp som är något högre vid flygning.

Lästips! Mer trötthet än gravidglow? Så håller du dig pigg(are) hela graviditeten!


Stödstrumpor – så blir du ett proffs på att sätta på dem!

Svullna ben, en mage som växer och en allt mer otymplig kropp. Känns det omöjligt att få på dig tighta stödstrumpor som gravid? Lugn, Kristina Müller hjälper dig:

  1. Välj medicinska kompressionsstrumpor! Det är nämligen stor skillnad ”vanliga” stödstrumpor och medicinska. De medicinska har vetenskapligt bevisad effekt.
  2. Det kan vara enklare att dra på strumpan om du först trär i tårna och sen för ner handen i skaftet på strumpan, nyper fast i strumpan strax innan hälen och sen dra upp skaftet över hälen och benet. Med lite övning kommer du snabbt att bli en ta-på-dig-stödstrumpor-expert!
  3. Ta hjälp! När du är på slutspurten av graviditeten och magen i princip gör det omöjligt att nå foten är det dags att fråga om hjälp. Kanske kan din partner eller en kompis sätta på stödstrumporna på morgonen.

Svårt att välja rätt storlek? För att få rätt effekt av kompressionsstrumpan är det viktigt att du väljer den perfekta storleken för dig. Här hittar du en instruktion för hur du gör.


Varannan gravid kvinna får åderbråck
– minska risken med rätt kompressionsstrumpa

Det finns många olika sorters stödstrumpor, men det är de medicinska kompressionsstrumporna som har en vetenskapligt bevisad effekt. Välj därför Mabs kompressionsstrumpor under graviditeten och efter förlossningen. Då minskar du risken för åderbråck (vilket drabbas varannan gravid kvinna!), svullna fötter och blodpropp.

Läs mer och köp Mabs kompressionsstrumpor