Åtta frågor att ställa sig när din bebis helt enkelt inte vill sova
Bild: Folio Images

Mer sömn står ofta överst på alla småbarnsföräldrars önskelista. Har du en bebis som har svårt att somna eller inte vill sova? Ingen fara, här har vi samlat vi åtta frågor (och svar!) som gör att du och din bebis får bättre sömn! 

 


– Den här artikeln innehåller reklam från Polarn O. Pyret –


1. Får din bebis tillräckligt med sömn på dagen och natten?

Alla barn har ungefär samma behov av sömn, men givetvis är barn olika och kan i perioder behöva få sova mer eller mindre. Ett smart sätt att få koll på hur många timmar ditt barn sover är att föra sömnlogg under en vecka. Notera när din bebis somnar och hur länge sömnen varar. Det är det totala antalet timmar på en dag som räknas, men det kan vara klokt att försöka få sömnpassen att vara så sammanhängande som möjligt; det ger din bebis bättre återhämtning. Tänk också på att övertrötta barn inte verkar trötta, utan snarare är hyperaktiva och växlar upp” för att distrahera sig från tröttheten. Så om ditt barn har för lite sovtid på ett dygn kan det vara en signal om att hjälpa barnet mer på traven att sova, exempelvis genom att gå en promenad med vagnen eller åka en sväng i bilen.

Här hittar du exakt hur ofta och när din bebis ska sova utifrån ålder

2. Har du rätt nattningsrutin? 

Just att ha en tydlig och återkommande rutin vid nattningen är A och O för en enklare och snabbare läggning. Börja i god tid att dra ner på tempot och dämpa belysningen. Gör exakt likadant varje kväll: exempelvis ta ett bad, läs en bok, sjung en sång, ta på pyjamas, ge lite massage eller drick en flaska med något varmt. Tanken med rutinen är att helt enkelt signalera till barnet att det är dags att sova. När du upprepat rutinen tillräckligt många gånger gör den att barnet varvar ner automatiskt. Läs fler tips om hur du skapar en mysig nattningsrutin här.

3. Är bebisen trött?

I alla böcker om sömn står det att du ska hålla utkik efter trötthetstecken hos barnet: kliar sig i ögonen, gäspar, blir tystare, lägger sig ner på golvet eller vill mysa. Om du har skapat rätt förutsättningar med lugnare lek och sitter och läser en bok med ditt barn är chansen stor att barnet självt visar att det är trött. Då kan du invänta att bebisen visar tecken på trötthet och snabbt som blixten påbörja läggningen. Tänk på att stora delar av nattningsrutinen redan bör vara gjord vid det här laget. Om du börjar med en 40 minuters lång rutin är risken stor att barnet istället går in i ”andra andningen” och blir övertrött (och därmed omöjligt att lägga!). Så påbörja rutinen i tid, invänta trötthetstecknen – och sen i säng! 

4. Lägger du din bebis vid rätt tid? 

Att hitta rätt tid för läggningen på kvällen är inte helt enkelt. Forskningen visar att barn ofta sover längre – och bättre (!!) – när de lägger sig tidigt. Trots det håller många föräldrar sina barn vakna längre i hopp om att de ska somna av trötthet. Det får oftast motsatt resultat – och ger jobbigare läggningar med övertrötta barn! De flesta småbarn är ”förinställda” på att somna någonstans runt klockan 18.30-19.00. Om du märker att ditt barn somnar för sent på kvällen: tidigarelägg nattningen med en kvart varje kväll tills du är i hamn.

5. Är det mörkt? Alltså verkligen super-mega-jättemörkt?

Barn är experter på att tolka minsta ljusstrimma som ett tecken på att det är morgon och dags att starta dagen. Investera i ordentligt mörkläggande gardiner och täta med en filt om ljus ändå smiter in. Mörkret signalerar till hjärnan att det är tid för sömn.

6. Är det svalt i sovrummet?

Det ska helst vara rätt så svalt i sovrummet. Barn kan vakna av att de fryser, men vanligare är att det är för varmt. Människor generellt sover bäst när man har max 18 grader i sovrummet. Låt det därför vara lite svalare i sovrummet än i övriga hemmet, och se istället till att barnet ha pyjamas med ben och en filt eller ett tunt täcke över sig.

7. Är det mysigt att sova?

Små bebisar älskar när deras sovplats är så lik mammas mage som möjligt: lite trångt och med tydliga kanter. De gillar när det finns något som “tar emot” när de rör på sig och speciellt när huvudet får ligga mot en kant. Då kan ett babynest eller att rulla ett lakan och lägga längs kanterna av sängen vara en god idé. För lite större barn är det också viktigt att det är mysigt att gå och lägga sig. Det kan vara att favoritgosedjuren får en speciell plats, en nattlampa som lyser eller att få somna i föräldrarnas säng istället för sin egen.

Här tipsar vi om säsongens gulligaste pyjamasar från Polarn O. Pyret:

1. Pyjamasoverall för nyfödd / 2. Randig pyjamasoverall för baby / 3. Mönstrad pyjamasoverall för nyfödd

8. Egen säng eller nära föräldrarna – vad ger bäst sömn?

Barn är precis lika olika som sina föräldrar – vissa älskar att ligga nära, andra vill ha eget utrymme. Här gäller det att hitta en vettig balans och att släppa prestigen. Kanske sover du som förälder egentligen bättre utan barnet i din säng, men ett närhetssökande barn kanske istället vaknar och skriker från sin egen säng. Då står valet mellan att vakna många gånger under en natt och natta om barnet, eller att sova lite sämre med barnet nära.

De flesta barn sover bättre när de snabbt känner att föräldrarna finns nära. För vissa innebär det hudkontakt, och för andra kan det räcka att man sover i samma rum eller att andetag och ljud från föräldrarna är nära. Ha i så fall gärna barnsängen så pass nära att du bara kan sticka ut handen och lugna om barnet vaknar. Hitta er bästa kombo och det som gör att ni får sova allra mest om natten.

Tänk på att spädbarn under tre månader bör ha en egen sängplats för att minska risken för plötslig spädbarnsdöd. Läs fler förebyggande råd på Vårdguiden 1177.

Bonusfråga: Har du rätt förväntningar?

Om du förväntar dig att sova lika gott som du gjorde innan du fick barn kommer du troligen att bli besviken. Små barn vaknar ofta på natten, och att du vaknar flera gånger varje natt som förälder första året är mer regel än undantag. Att barnet sedan fortsätter vakna någon gång per natt upp i 3-årsåldern är helt normalt. Majoriteten av barn sover i föräldrarnas säng ända upp i skolåldern.

 

I samarbete med vår Guldpartner Polarn O. Pyret

***

Rulla vagn hittar du föräldralediga över hela Sverige. Ta kontakt med någon som startat en grupp – eller starta en egen (det tar två minuter)!