Simon Wikstrand springer med vagn!
Foto: Lisa Wikstrand

Sugen på att komma igång med träningen? Varför inte springa med vagn? Löparproffset och småbarnspappan Simon Wikstrand delar med sig av sina erfarenheter och bästa tips för att komma igång med löpningen under föräldraledigheten – och dessutom tycka att det är riktigt kul!

Första rundan var en nära-döden-upplevelse

Även om Simon idag har sprungit flera maratonlopp och andra tuffa tävlingar minns han tydligt den där allra första löpturen.
– Mitt löparintresse har väl blivit ganska extraordinärt de senaste åren, men när jag tog de första löpstegen för ungefär sex år sen hade jag inte tränat ordentligt på åtta år. När jag bestämde mig för att komma igång kändes löpning som det enklaste och smidigaste alternativet. Men första rundan orkade jag knappt två kilometer och hade en nära-döden-upplevelse. Min fru hann ikapp mig gåendes.

Fick springvagnen i julklapp

Det hela startade med att Simon fick en springvagn i julklapp av sina föräldrar.
– Jag hade aldrig sprungit med vagn innan och var inte helt säker på hur det skulle bli. Jag hade läst nånstans innan att man inte skulle springa för långt hemifrån, för det skulle inte barnet tycka var kul. Därför började jag bara med att springa några varv runt kvarteret. Men efter hand upptäckte jag att det gick alldeles utmärkt att springa tillsammans med min son Elliot i vagnen, även längre rundor. Det var superkul för oss båda och idag har Elliot jättemycket minnen från att vi har sprungit tillsammans!

Barnet i fokus

Simon tycker att det viktigaste är att alltid anpassa löpningen efter barnet.
– Sluta tänk att du ska ut och springa bara för din egen skull. Tänk att du ska ut för ditt barns skull! Och var beredd på att innan barnet har vant sig vid att åka med i vagnen är allt på hans eller hennes villkor. En gång resulterade en planerad milsrunda i att vi precis kom ner på gatan och var tvungna att vända igen. Men det var helt okej, då gick vi hem och lekte ihop istället.

Gör löprundan till ett litet äventyr!

Simons bästa tips är att försöka kombinera löpningen med en utfykt tillsammans med ditt barn.
– Vi gjorde exempelvis så att vi packade en matsäck med mellis. Sedan sprang vi 2 km till lekplatsen där vi lekte tillsammans i typ en kvart. Sen sprang vi vidare till ankdammen 5 km bort där vi matade ankorna och hade picknick innan vi sprang en runda hem igen. Detta gjorde att även Elliot förknippade löpningen med något riktigt kul!

Spring tillsammans med andra

Idag springer Simon även tillsammans med flera andra. Det har gjort att både Simon och Elliot har hittat nya vänner.
– När vi hade sprungit ganska mycket kände jag att jag gärna ville få lite mer sällskap. Då tog jag med vagnen och Elliot till mina vanliga träningar med min löpargrupp. Det gjorde att även andra fick upp ögonen för att springa med vagn. Flera människor i min omgivning har tagit kontakt när de sett att vi varit ute och sprungit med vagn. Så är man öppen för det kan man lära känna mycket nytt folk!


Simons tre bästa kom-igång-tips!

Foto: Lisa Wikstrand

1. Spring både kortare och långsammare än vad du tänkt dig. Att springa med vagn är såklart lite jobbigare än utan. Det är exempelvis perfekt att kombinera jogg och gång första gångerna. Det viktigaste är att du njuter av träningen och har kul!

2. Se det som en rolig grej tillsammans med ditt barn och inte som ren träning! Med tiden kommer det bli ordentliga träningspass ändå. Att göra löpningen till en liten utflykt är ett bra sätt att släppa fokus från löpningen i början och bara ha kul ihop med ditt barn!

3. Du kan börja med en vanlig barnvagn – det funkar alldeles utmärkt till en början. En löpvagn kan du investera i när du vet att du tycker det är kul! Men det finns såklart flera funktioner med löpvagnar som gör det väldigt mycket lättare och roligare.

 


Så får du ditt barn att trivas i vagnen!

1. Sätt ett genomskinligt regnskydd över vagnen. Det funkar lika bra mot kyla och vind som mot regn. Det blir varmt och gosigt inne i vagnen, men barnet har ändå fin utsikt!

2. Glöm inte benen! Ofta är det första man tänker på att klä barnet varmt med strumpor, skor, vantar och mössa. Men även benen kan behöva ett extra lager eftersom de tar emot mycket vind när man springer. En filt funkar finfint!

3. Välj rätt miljö för löpturen! Om ditt barn vill sova i vagnen är det en bra idé att springa någonstans där det är lugnt och inte så mycket ljud och trafik – exempelvis i skogen eller någon annan lugnt plats. Ska du däremot ut och springa när barnet är vaket är det roligare att springa en runda där det händer någonting – där det exempelvis finns bilar, bussar och folk att titta på.

***

Rulla vagn är det enkelt att hitta andra mammor och pappor att springa tillsammans med under föräldraledigheten. Sök efter en grupp på din ort – eller starta en egen pappa- eller mammagrupp!