Sova längre på dagen (och bättre på natten)? Ja tack! Här bästa knepen!
Bild: Folio Images

Många kämpar med att få sin bebis att sova längre än 30-40 minuter sammanhållet på dagen. Och faktum är att bra sömn på dagen ger bättre sömn på natten. Men hur man man bebisen att sova längre? Här får du knepen!

För att sömnen på dagen ska vara riktigt återhämtande för din bebis behöver sovpasset vara minst en timme, men gärna upp mot 90 minuter (beroende på ålder). Det är receptet för att inte få ett övertrött barn som på kvällen har svårt att komma till ro. Här hittar du vårt sömnschema som utgår från ålder och tiden ni vaknar, så kan du kolla om din bebis sover tillräckligt mycket.

Så gör du sömncykeln längre

En förklaring till att bebisar vaknar efter en halvtimme eller fyrtio minuter är helt enkelt att det är längden på en sömncykel. Kanske har du märkt att det ofta är exakt efter 42 minuter som just din bebis vaknar? Det är alltså helt naturligt. Så vad är lösningen? Jo, att få bebisen att ”sova igenom” till nästa sömncykel och helt enkelt starta en ny. Med andra ord: lyckas du kommer din bebis att gå från att sova 42 minuter till 84! Det kan ta tid – ofta minst en vecka, men ibland längre. Under den perioden gäller det att göra ALLT för att få din bebis att inte vakna, utan fortsätta sova. Snart blir den nya vanan rutin.

Alternativ 1: vagnen är enklaste lösningen

Den enklaste lösningen stavas vagnen – där barn enligt forskningen sover hela tre gånger längre. Om du går en promenad som är längre än din bebis normala sömncykel, kommer han eller hon troligtvis att sova in i nästa sömncykel. Kullersten, eller för den delen en riktigt bra trottoarkant, kan bli din bästa sömnvän. Underlag som kan verka i skumpigaste laget för barnet, blir tvärtom ofta det sömnpiller som behövs. Välj en vagn med riktigt bra fjädring, som gör promenaden mjuk och skön för barnet, även om ni råkat slå in på en skogsväg.

Och du – att kunna ta med sig vagnen enkelt in hemma eller café är guld värt: när din bebis ”sovit igenom” till nästa sömncykel kan du rulla in vagnen i hallen eller ta en kaffe.

Alternativ 2: redo innan bebis vaknar!

Du kanske inte alltid vill ta en lång promenad? Det är dock perfekt att ha en smidig vagn som du kan ha inomhus när du ska förlänga sömncykeln (funkar extra bra på balkongen!). Då kan du vagga barnet till sömns i vagnen. Strax innan du vet att bebisen kommer vakna, cirka 10 minuter innan, vaggar du igen. Lägg en hand på bebisen, hyssja och så vidare. Allt för att motverka att han eller hon vaknar! Det funkar förstås lika bra i spjälsängen, men kan vara svårare att få barnet att somna om utan att kunna vagga.

Alternativ 3: Packa ner bärselen!

Även om de flesta barn uppskattar vagnen, och sover gott, så kan även de tröttna. Många föräldrar delar även den bittra erfarenheten att när sovstunden är över, ja då är även vagnstunden över. Om man då är en bit hemifrån, eller gud förbjude mitt i storhandlingen, kommer du tacka dig själv om du kom ihåg att packa ner bärselen eller sjalen. Många barn vill sitta nära en stund, eller bara få omväxling. Genom att ta upp bebisen och fortsätta vagga i sjal eller sele kan du förhoppningsvis förlänga sovstunden ändå.

Lycka till!


Perfekta podden för dig som är småbarnförälder – Rulla vagn-podden!

Lyssna på Rulla vagn-podden!
Alla avsnitt här!

Rulla vagn-podden får du experternas svar på dina frågor om de allra minsta barnen – från nyfödd upp till 3 år. Vi gör småbarnsföräldrar till småbarnsexperter! Du får handfasta råd från våra experter kring de eviga frågorna om bättre sömn (!!), krångel med amning, relationsproblem, börja äta och viktkurvor. Ja, helt enkelt det mesta som snurrar i huvudet på en trött småbarnsförälder. 

Lyssna i iTunes/Podcaster / Acast / Här på webben

***

Vore det skönt att dela tankar och frågor med andra mammor och pappor? På Rulla vagn hittar du föräldralediga över hela Sverige. Ta kontakt med någon som startat en grupp – eller starta en egen (det tar två minuter)! Det går såklart att starta en grupp redan innan du får barn.