Sömnexperten ger sina bästa tips: "Man kan påverka barns sömn väldigt, väldigt mycket!"
Bild: Folio Images

Vissa familjen är välsignade med barn som älskar att ta sovmorgon och sover nätterna igenom, men de flesta väcks flera gånger långt innan gryningen. Men håll i dig – det finns knep att ta till! Och det bästa är att de flesta fungerar lika bra morgon, middag som kväll. Här får du sömncoachen Hanna Bergenkulls absolut bästa tips för färre uppvak under natten och kanske rent av sovmorgon. 

Artikeln innehåller reklam från Babyshop 

När det börjar jollra från bebisen prick 05.30 varje morgon, är det lätt att tro att barnets inbyggda (och mycket punktliga) klocka är omöjlig att göra något åt. Lyckligtvis är så inte fallet. Det finns en rad konkreta tipsa att ta till, och inte minst kan man med lite tålamod och beslutsamhet förbättra sitt barns sömn överlag.
Man kan påverka sitt barns sömn väldigt, väldigt mycket. Framför allt handlar det om att skapa rutiner och att öka tryggheten, säger sömncoachen Hanna Bergenkull.



Lätt att bli stressad

Inte minst den första tiden med barn kretsar näst intill ofattbart mycket kring sömn, eller avsaknad av den: hur länge, hur ofta, hur sammanhängande och hur får man till den överhuvudtaget? Det är inte konstigt, att sömnproblem ofta kan leda till stress och osäkerhet hos föräldrar.
– Det största bekymret är ofta att man som förälder blir osäker och då tappar man en del av sin trygghet och de rutiner man har haft. Många kanske ifrågasätter sin förmåga som förälder och det i sin tur kan påverka trygghetskänslan och sömnen negativt. Det sömnproblem som man upplever att man har eskalerar ofta eftersom man inte vet hur man ska ta sig ur den negativa spiral som man hamnat i, säger Hanna Bergenkull, som är noga med att påpeka att pekpinnar aldrig hjälpt en stressad och orolig förälder:
– Tricket för att få tryggare sömn är att läsa på, skaffa sig kunskap om sömn och hur man kan hjälpa sitt barn att varva ner. Kunskap och trygghet, för både förälder och barn, är A och O.

Somna tidigt – sov längre

Förutom de metoder Hanna Bergenkull lär ut, finns en rad generella tips som kan fungera. Precis som när det gäller att få barnet att somna i tid på kvällen, så är det viktigt att barnet förstår att natt är natt och dag är dag. Bra mörkläggningsgardiner, dämpad belysning någon timme innan läggning, och tyst och lugnt är melodin. När det gäller små barn så föder sömn nämligen sömn, det vill säga: om ditt barn somnar i god tid, sover det ofta längre på morgonen. Känner du att det ofta blir senare än ni tänkt er på kvällen, försök att långsamt justera läggningstiden med någon kvart per kväll.

Svalt i rummet, men varm om kroppen

Både bebisar och vuxna sover bättre om rummet är svalt. Barn har en högre ämnesomsättning än vi föräldrar och är därför generellt varmare. För bebisar som sparkar av sig täcket (det vill säga de allra flesta) är pyjamas eller sovpåse en bra idé. Påklädningen blir även en del av kvällsrutinen – som även den är viktig för morgonsömnen. Här är våra mysigaste favoriter just nu för de minsta från Babyshop:

Kollage - pyjamas från Babyshop
1. Glitter unicorn pyjamas / 2. GAP Bunny pyjamas / 3. GAP Shark pyjamas / 4. Strumpor / 5. Badrock

Var redo med maten

Mätta barn sover gott, det märker de flesta föräldrar ganska snabbt. I början är det små mål, ofta, även under natten. Men om man så småningom börjar se ett mönster i ens bebis vanor, kan det vara en god idé att med hjälp av mat försöka bryta vanan. Se till att sätta klockan och förekomma morgonhungern med en flaska välling, amning eller ersättning. Även om det känns orimligt när klockan ringer, så kommer de extra timmarna sömn efteråt förhoppningsvis kännas värt besväret.

All sömn hänger ihop – lär barnet att somna själv!

Men hur bra mörkläggningsgardinerna än är, och hur beredd man än är med vällingflaskan, så är inte morgonsömnen ett isolerat problem. Att barnet vaknar tidigt på morgonen hänger ihop med den totala sömnmängden. För familjer där sömnen inte fungerar, tipsar Hanna Bergenkull om en långsiktig lösning som inte bara gäller mornar, utan även kan lösa dagens tupplurer och framför allt hela nattsömnen: lär barnet att somna, och somna om, själv.
– Många föräldrar kan aldrig slappna av, utan är alltid på helspänn ifall barnet behöver sövas om, både på natten och på dagen. Det är väldigt slitsamt. Så som jag tänker på det så är den långsiktiga lösningen att man över tid lär sitt barn att somna och somna om på egen hand, i trygg vetskap om att föräldern finns där hela tiden, även då man inte känner eller ser hen. Då kan också barnet somna om på morgonen, på dagen eller tidigare på natten.

Steg för steg somna själv

Att lära sitt barn vara trygg med att somna om själv, är inget som går i en handvändning.
– Det gör man stegvis. Man jobbar på tryggheten, och talar om för sitt barn så många gånger som det behövs att man är där, man finns där, fast man inte är där fysiskt hela tiden. Man går in och lugnar barnet, får det att slappna av, när barnet andas lugnt och stilla, och helst innan barnet somnar säger man en liten godnatt-ramsa på vägen ut ur rummet. Rösten är ett av de bästa sätten man kan lugna sitt barn, och din röst kommer på sikt kunna lugna även när du inte går in till barnet, säger Hanna Bergenkull. Här kan du lyssna på Hanna när hon berättar mer om exakt hur man gör för att lära barn att somna själva (bara 9 minuter långt!).

Barn vill vakna så som de somnar – en vanlig anledning till täta uppvak

Det krävs både förberedelser, tålamod och kanske ett par veckor innan rutinen sitter. Att ligga kvar hos sitt barn tills det somnar går förstås jättebra, och många tycker att det är både smidigt och mysigt.
– Men om man upplever att det är ett problem att barnet vaknar mycket, och man undrar varför, så kan det vara för att många barn tycker om att ha det likadant när det vaknar som när det somnar. Så när barnet kommer upp i ytligare sömn, och registrerar att föräldern inte är där, vaknar det ofta och undrar varför, och säger till, säger Hanna Bergenkull, och fortsätter:
– Många föräldrar känner igen sig i att barnet somnar så gott i deras famn men en stund efter att föräldern lagt barnet så vaknar det igen. För att undvika detta och för att lära barnet att det är tryggt, även när barnet inte ser eller känner dig så kan man lära barnet att somna på ett annat sätt. Jag vill verkligen skicka med alla föräldrar att det finns jättemycket man kan göra för att påverka och förbättra!

Så, med en portion tålamod och ett svalt sovrum kan man komma en bra bit på vägen. Men glöm inte kvalitén på din egen sömn – ibland är en ostörd natt på soffan steg ett för att kunna hjälpa resten av familjen!


Sömncoachen Hannas checklista för bättre sömn

    1. Lita på att du kan påverka sömnen! Jag har sett förändringen många gånger!Hanna Bergenkull - Rulla vagn-podden
    2. Läs på – det finns massor av bra böcker om barns sömn
    3. Om du vill förändra och bryta sömnmönster som du upplever är negativa – följ en handbok om sömn eller ta hjälp av en person som kan handleda dig på vägen
    4. Avsätt tid för förändringen. Kanske låter det krångligt men det är så värt det. Räkna med två veckor där ni helhjärtat går in för att förbättra och skapa nya sömnmönster.
    5. Det viktigaste sakerna för att få till en tryggare sömn är: kunskap, handlingsplan (finns ofta i handböcker om sömn), beslutsamhet och fokus.
    6. De första ett till tre dygnen upplevs oftast svårast, framför allt för föräldrarna. Vi är ofta mindre förändringsbenägna än barnen.

Ett erbjudande hos Babyshop du inte vill missa!

Just nu får du 250 kr rabatt när du handlar för över 999 kr på Babyshop.se (giltigt tom 31 december 2018). Du får din personliga rabattkod när du anmäler dig till Rulla vagns nyhetsbrev.



Artikeln innehåller reklam från