Bild: Folio Images

Nybliven och trött förälder på jakt efter tips som gör att din nyfödda bebis sover liiite bättre? Sitt lugnt i båten – här har vi samlat 11 måste-läsa-tips för alla med en nyfödd hemma. 

Artikeln innehåller reklam för Babyshop

1. Slappna av med ansiktsmassage

Något så enkelt som att mjukt massera ditt barns ansikte kan ge dig ett par timmars efterlängtad sömn. Smek bebisens ansikte med dina tummar: först från ögonbrynen till tinningarna, från tinningarna ner över kinderna, från hakan till kinden och sedan från näsan till kinden. Du kan fortsätta ner längs hakan och bakom öronen. Gör varje rörelse tre gånger.

2. Mat, mat, mat!

Mätta bebisar sover bättre. Det är en grundregel. När bebisen vaknar är han eller hon ofta hungrig, och vill ha mat. Efter att ha varit vaken en stund och det är dags att sova igen, se till att amma eller ge ersättning igen! Ju mättare bebisen är, desto troligare är det att sömnen blir bättre och längre.

3. Slipp störande dörrar!

Bebisar gillar surrande bakgrundsljud, men av skarpare ljud vaknar de lätt. Om din bebis vaknar av att dörrhandtaget låter: sätt ett gummiband från ena handtaget, vrid det som ett X över själva låsdelen och fäst sedan i andra handtaget. Gör ett nytt försök att smita ut efter läggning!

4. Sover helst trångt

Bebisar gillar att ligga lite trångt och att det finns något runt om dem som ”tar emot”. Förmodligen beror det att de haft det ombonat och trångt i magen. Många gillar ett babynest, och att låta huvudet ligga emot kanten. Men det går lika bra att rulla en handduk hårt och lägga runt sängen eller i vagnen.

5. På natten är det natt!

Oh yes, det är absolut värt att investera i riktigt bra mörkläggningsgardiner när du får barn. Redan från början är det bra att det är mörkt och lugnt på natten, och ljust och fler aktiviteter på dagen. Det är grunden för att lära din bebis en dygnrytm som påminner om din egen. Mörker signalerar sömn till bebisens hjärna. Om du fått barn mitt i sommaren är detta extra viktigt. Gör allt du kan för att få det mörkt (och gärna svalt!) i rummet!

6. Gör det mysigt att sova

Bebisar lär sig genom att vi dag in och dag ut upprepar samma saker. Ett av de första utvecklingsstegen är att uppfatta mönster i vardagen. Därför kan du redan när bebisen är nyfödd börja med en enkel läggningsrutin, som du bygger på över tid. Det kan vara att ta ett bad, byta blöjan, ge massage på skötbordet, spela samma musik varje kväll och ta på en mysig pyjamas.

Mysiga sovfavoriter för de minsta just nu från Babyshop:

1.Randig onesie / 2. Mössa / 3. Strumpor / 4. Grå prickig pyjamas / 5. Vit pyjamas i velour / 6. Romper

7. White noise är din bästa vän

Bebisar är vana vid (o)ljud. De gillar rytmiska, surrande och brummande ljud. Om du inte har en tvättmaskin eller dammsugare nära till hands, ladda ner en app med white noise (detta är vår favorit!).

8. Håll inte bebisen vaken för länge

Nyfödda bebisar sover (mycket!) den första tiden. Problemet för oss föräldrar är att dygnsrytmen för en nyfödd skiljer sig rejält från vår egen: de flesta sover i 1-3 timmar i sträck för att sedan vara vakna i 30 minuter-max 1,5 timme. Det är lätt att tänka att bebisen ska sova längre om hen är vaken längre. Men icke! Spädbarn följer ingen logik på den punkten, utan blir snarare uppe i varv och får svårare att sova.

9. Bära, vagga, gunga!

I nio månader har bebisen vaggat runt i mammas mage. Att bli buren, höra förälderns hjärtslag och vara nära är därför det säkraste kortet för att få en nyfödd att somna. Många gillar bärsele eller bärsjal (vilket också ger dig fria händer och sparar på ryggen). På en pilatesboll kan du sitta och studsa, så slipper du nöta på vardagsrumsgolvet ännu ett varv.

10. Gå inte bananas på blöjbyten under natten

Vissa bebisar bajsar ofta, och då måste givetvis blöjan bytas. Men om bebisen bara kissat behöver du sällan byta blöjan på natten. Och om du gör det: byt i sovrummet! Ha så lite belysning som bara går och med soft sken, då allt ljus gör att bebisen lättare vaknar till.

11. Dela på nätterna!

Nyfödda bebisar har inte den dygnsrytm som du är van vid. Punkt slut. Därför är det bara att gilla läget de första månaderna. För att orka: om du har en partner är det givet byta av varandra på nätterna. Se annars till att någon nära dig kan ge dig en paus då och då. Det kommer bli kämpiga stunder, men du kommer klara det (läs våra bästa råd här inför första tiden). ♥

 

BONUS!

Kika på filmen och se om din bebis gillar ”trum”-metoden.

 


4 korta minnesregler om nyfödda bebisars sömn

  1. 15-18 timmars sömn utspritt över dygnet är vanligt de första 6 veckorna
  2. 3-5 gånger är vanligt att de sover på dagen, allt från 15 minuter – 3 timmar
  3. 30 minuter – 1 timme är normalt att de är vakna för att äta och byta blöja
  4. 21:30-23:00 somnar många för natten

 


Ett erbjudande hos Babyshop du inte vill missa

Just nu får du 10% rabatt när du handlar för över 999 kr på Babyshop.se (giltigt tom 31 augusti 2019). Du får din personliga rabattkod när du anmäler dig till Rulla vagns nyhetsbrev.

 



Artikeln innehåller reklam från