Nej-nej-nej med socker till små barn? Expertens råd!
Bild: Folio Images

Är det okej med socker till små barn? Och hur ska man tänka kring lördagsgodis och sockriga mellanmål? Här får du barndietistens bästa råd. Och dessutom mellanmålen utan socker, som barn ändå älskar.

– Vi lever i ett överflöd av sött, det finns både på kryp- och en armslängds avstånd och vi behöver lära våra barn att förhålla sig till det på ett bra sätt, säger Sara Ask, barndietist och författare till flera böcker om barn och mat. Prata mer om matens smak, varifrån den kommer och vad för goda saker man kan laga av den. Försök undvika att dela in saker i nyttigt eller onyttigt för att inte ladda frestelserna ännu mer. Ju mindre barnet är desto större möjlighet har du att påverka deras vanor och lära dem att allt inte ska smaka sött.

Har vi ett medfött sockersug?

– Barn föds med en tydlig förkärlek för sött som ökar under småbarnsåren kopplat till deras tillväxt. Det finns ingen annan smak som vi har lika stort sug efter och man har sett att nyfödda klunkar girigare efter söta lösningar. Vår modersmjölk är sötare än andra däggdjurs och att dras till det söta har i hundratusentals år varit en viktig egenskap för att hitta säker mat som inte var giftig, som frukt, bär och honung.

Hur orolig behöver jag vara för mitt barns sockerkonsumtion?

– Allt handlar om balans. För mycket socker ger tom energi som inte bidrar med vitaminer, mineraler och näring. Barn som växer och utvecklas har ett högre näringsbehov i förhållande till den mängd mat som är lagom för dem. Tänker vi mer på att ge barnen näringsrik mat minskar utrymmet för godis, snacks, kakor, läsk och glass.

Vad är farligt med socker?

Karies och för näringsfattig mat som på sikt kan leda till övervikt.

Ska vi undvika socker helt? Hur länge?

– Nej, socker finns överallt och vi behöver hjälpa våra barn att få ett sunt förhållningssätt till sötsaker och snacks. Men det finns ingen anledning att introducera godis innan barnet vet vad det är och saft i nappflaska är ett stort NEJ.

Triggar ett förbud intresset ännu mer?

– Ja, så verkar det vara, förbjuden frukt smakar bäst även för barn. Forskning som gjorts pekar mot att förbud eller en mycket restriktiv hållning kan leda till ett öka intresse. En del av förklaringen ligger nog i att de aldrig får tillfälle att lära sig att förhålla sig till allt det söta. Så lördagsgodis kan vara en bra lösning!

Var finns de värsta dolda sockerfällorna?

– Det pratas för mycket om de dolda sockerfällorna. Vi behöver fokusera mer på de uppenbara sockerfällorna som gör verklig skillnad för hur mycket socker ditt barn får i sig. Sätt tydliga regler runt saften, läsken och kakorna, någon gång i veckan är okej, men absolut inte varje dag.

Ett bra tips för att se över sockerintaget?

– Ta en titt på vad ni äter frukost. Består den av sötad yoghurt, sötade flingor, och sött pålägg gör det skillnad om ni väljer bort några av dem. Ett alternativ kan vara naturell yoghurt med färsk frukt eller osötade flingor

Kan jag påverka barnets smaklökar att uppskatta andra smaker än sött?

Vana styr valen av vad vi äter och att exponeras för fler smaker gör det lättare att äta mer varierat och balanserat. Ju mindre barnet är desto större möjlighet har du att påverka deras vanor och lära dem att allt inte ska smaka sött.

 


Saras tips för sunda socker-vanor för små barn

  1. Prata om mer om matens smak och låt det finnas mer frukt och grönsaker i ert matliv.
  2. Servera vatten eller mjölk till maten. Lär barnet att uppskatta vatten som törstsläckare.
  3. Bunkra inte sött och annat gott hemma i skåp och lådor. Det ökar bara risken för tjat.
  4. Lördagsgodis, fredagsglass eller annan form av förutsägbar struktur kring sötsaker och annat gott är en bra idé.
  5. Ge inte sötsaker som tröst eller belöning. Dina ord, en kram eller en sagostund är bättre.

 

Den här delen av artikeln innehåller reklam för Semper

Mellanmål utan socker? 4 tips som barn älskar!

Mellanmål kan lätt bli en näringsfattig sockerbomb med juice, sötad yoghurt eller rent av fika. Men trots att mellanmål är en lite mindre måltid är den minst lika viktigt för de små som frukost, lunch och middag. Frukt är pigga C-vitaminer i sin absolut bästa förpackning. Att använda järnberikad gröt är ett smart sätt att få in extra järn (barn behöver få i sig nästan lika mycket järn som en vuxen man varje dag!). C-vitamin från exempelvis frukt underlättar upptaget av järn.

Glass (helt utan tillsatt socker!)

Kläm ut tropisk fruktsmoothie i glassformar och ställ i frysen. Ta ut glassen och rulla den i kokosflingor. Recept hittar du här

Mini-cheesecake (gröt de luxe!)

Supergod och rekordsnabb mini-cheesecake. Varva gröt, cream cheese och smoothie i ett glas. Yes please! Recept hittar du här

Mumsiga grötplättar

Börja med mat och smakportioner - den ultimata guiden!

Plättar är många barns favorit, och med det här receptet vet du att extra nyttigheter också landar i magen. Vem sa att plättar måste vara runda? Ta pepparkaksformar till hjälp och ge grötplättarna helt nya former. Recept hittar du här

Roliga och gulliga grötbowls

Dekorera gröten och skapa en rolig djurfigur. Förutom gröt slinker både blåbär, banan, äppelskivor och en och annan grönsak ner i magen. Recept hittar du här

Den här delen av artikeln innehåller reklam för Semper