Börja med mat och smakportioner - den ultimata guiden!
Foto: Wanderings.se

Vad? Hur mycket? Och när? Frågorna kring de första små portionerna mat är ofta många. Vi reder ut ALLT du behöver veta om smaksensationer, smakportioner och den första tiden med riktig mat. Vi guidar dig genom de vanligaste (och viktigaste!) frågorna med hjälp av dietisten Linda Almehov.

Artikeln innehåller reklam för Semper

När kan man börja med riktig mat?

Tidigare än man kanske kan tro! Först kommer det man brukar kalla för smaksensationer – från fyra månaders ålder kan man ge en liten klick mat på sitt finger, för att testa nya smaker och konsistenser. Dessa små smakprov ska alltså inte ersätta amning eller ersättning. Vid sex månader kan du sedan plocka fram mixerstaven och börja göra smakportioner, eller botanisera på butikshyllan efter barnmat från 4 – 6 månaders ålder.

Måste jag börja med smakportioner vid 6 månader?

Det kan ta tid innan bebisen äter hela portioner, men det är bra att börja med smakportioner runt halvåret på grund av risken för järnbrist.
– En nyfödd bebis har med sig ett stort och bra järnförråd från fosterlivet, men det börjar sina från sex månaders ålder. Därför är det viktigt att man introducerar annan mat än bröstmjölk eller ersättning. Det behöver inte vara avancerade måltider, utan gröt och välling fungerar bra (gröt och välling från barnmatshyllan är järnberikad!), säger Linda Almehov, som är dietist och produktspecialist på Semper. Det är inte heller så dumt att komma igång med smakportioner för att träna munmotoriken – det tar ju tid att lära sig att äta!



Vad ska jag ge min bebis?

När det gäller mat är det först och främst en sak man bör tänka på: konsistens!
– Upp till ungefär åtta månaders ålder ska maten ha en relativt slät konsistens. Sedan får barnet ofta sina första tänder och har utvecklat sin oralmotoriska förmåga tillräckligt för att börja lära sig att tugga. Då kan ni prova att börja ge mat med mjuka bitar, säger Linda Almehov. Utöver det går det bra att låta barnet testa det mesta som familjen äter, men tänk på att det gärna får vara järnrikt (så som kött, fisk, färdig gröt eller leverpastej), varierat och berikat med lite extra fett som små barn behöver mer av. Däremot spelar det ingen roll i vilken ordning olika smaker eller livsmedel introduceras, utan gå på vad du själv och barnet gillar!

Bra smaker att börja med: 

  • Potatis
  • Morot
  • Sötpotatis
  • Broccoli
  • Gröna ärtor
  • Linser
  • Blomkål
  • Palsternacka
  • Kyckling / fisk
  • Avocado (perfekt att blanda med banan!)

Bra fetter att tillsätta (ca 1 tsk per portion):

  • Rapsolja
  • Smör
  • Bregott
Börja med mat och smakportioner - den ultimata guiden!
Foto: Wanderings.se

Vad ska jag inte ge min bebis?

Många föräldrar tror kanske att det finns en lång lista även på saker som är no-no för en bebis, men i själva verket är det nästan precis tvärtom! Barn under ett år ska undvika gröna bladgrönsaker och honung (här hittar du hela Livsmedelsverkets lista). Det kan även vara bra att undvika allt för salt mat (undvik till exempel att salta extra på maten). Vissa livsmedel som risdryck och riskakor innehåller små mängder arsenik. Små barn under 6 år är känsligare än större barn, och de som regelbundet äter riskakor eller risdrycker kan på sikt få i sig halter som kan skada hälsan. Men annars är det fritt fram att experimentera i köket!

Jag vill laga egen mat, vad ska jag tänka på?

Det är inga konstigheter alls att göra barnmat. Börja med att tvätta händerna ordentligt. Sedan är det bara att låda matinspirationen flöda, och se till att maten får rätt konsistens. En bra tumregel när det gäller näringssammansättning är att tänka en del kolhydrater, en del protein och en del grönsaker – precis som man brukar rekommendera att en vuxens tallrik ser ut.
– Ett superbra tips när man lagar själv är att frysa in maten i istärningsbitar. Då kan man lätt plocka fram till exempel en bit morotspuré och en bit kycklinggryta, koka lite potatis till och så har man en bra och varierad måltid snabbt, säger Linda Almehov.

Svårt att veta vad du ska laga? 
Här hittar du goda och enkla recept uppdelat per ålder och här har vi samlat bra recept som passar både för vuxna och bebisar (så du slipper göra olika sorters mat!).

Börja med mat och smakportioner - den ultimata guiden!
Foto: Wanderings.se

Vad ska jag tänka på när jag väljer färdiglagad mat i butiken?

Hur gör man rätt val bland i barnmatshyllan? Är det okej med barnmat i burk? Som förälder är det ibland väldigt skönt med en burk färdig mat, och så här ska du tänka när du väljer:
– Först och främst kan du känna dig helt trygg med att köpa färdig och bra barnmat från butikshyllorna. Barnmaten är rätt balanserad näringsmässigt oavsett vilken sort du väljer. Det är bra med variation, men har man ett barn som hittat ett fåtal favoriter så är det ingen fara eller stress med att öka variationen. Dessutom – svensk lagstiftning kring förpackade matvaror för barn 0-3 år är hård. Bara de bästa råvarorna får bli barnmat! Maten får inte innehålla konserveringsmedel, färgämnen eller sötningsmedel. Dessutom är gränsen för bekämpningsmedel extra hård just för barnmat – likadana regler oavsett om varan är ekologisk eller ej. Det tycker vi är bra!



Är inte barns magar väldigt känsliga?

– Man kan tro att åldersmärkningen på barnmat i glasburkar har att göra med vad barnet är redo för att äta. Men åldern på brukarna har inget med magknip eller känslighet att göra. Det är bara en anpassning av konsistensen, säger Linda Almehov, som menar att man inte heller behöver vara orolig för näringsintaget om ens 8-månaders skulle föredra barnmat för en halvårsbebis – energi och näringsmässigt är det ingen skillnad på den färdiga barnmaten.

Ska man inte undvika saker som många är allergiska mot?

Tycker du att det känns nojigt att ge en bebis jordnötssmör? Tänk om! Man ska inte vara försiktig med livsmedel som nötter, fisk och ägg för att man är orolig för allergier. Tvärt om så minskar tidig introduktion risken för att utveckla allergier. Mosade nötter i form av nötsmör är perfekt (undvik hela nötter tills barnet är 4 år). Samma sak gäller gluten: från fyra månader är det bra att introduceras för små mängder gluten. Tur för alla föräldrar att det brukar sammanfalla med ett stort intresse för bröd och smörgåsrån!

Kan jag göra egen gröt?

Gröt och välling är både bra mellan- och kvällsmål, och brukar dessutom gå hem hos de mest matkräsna bebisar. Om man vill göra egen gröt är det viktigt att man berikar den med extra järn, det gör man genom att smula ner så kallat paltbröd som görs på grisblod, och finns i välsorterade matbutiker eller i vissa hälsokostbutiker.
– Det kan vara bra att kombinera egen gröt med gröt från barnmatshyllan. Då får man den fullt berikade gröten men vänjer också barnet vid den hemmalagade gröten, säger Linda Almehov.


Hjälp, mitt barn vägrar gröt eller välling! Vad gör jag?

På varje dagsmeny får det gärna stå två till tre portioner gröt eller välling. Men, alla barn är inte förtjusta i nappflaska eller så gillar de inte gröt, hur ska man lösa den ekvationen?
– Välling kan vara lite svårt att ersätta, men man ska komma ihåg att 200 ml välling ger samma näring som en portion gröt, så man behöver inte ge båda om man till exempel har ett barn som inte vill dricka ur nappflaska. Det är också viktigt att tänka på att man har rätt storlek på nappen på nappflaskan, poängterar Linda Almehov.

Vårt bästa tips är att ge grötplättar ett försök. De innehåller grötpulver, och därmed alla näringsämnen, men har en annan smak och konsistens som de flesta barn verkar gilla. Och receptet är superenkelt (på riktigt!).

Börja med mat och smakportioner - den ultimata guiden!
Grötplättar: toppenbra att alternera med gröt och välling – och dessutom ett perfekt mellanmål. Du kan anpassa konsistensen på plättarna efter ditt barns ålder (gör dem lösare och stek kortare tid för en mer mosig konsistens). Foto: Wanderings.se

Hur många portioner mat ska jag ge per dag?

Att ha rutiner med små barn är lättare sagt än gjort, men från ungefär halvåret brukar man kunna skönja i alla fall en frukostrutin.
– Men det ser olika ut, en del barn kanske vill amma eller äta välling vid femtiden på morgonen. Och sedan äta en andra frukost vid åtta, som då gärna får bestå av gröt eller välling. Från sex månader är det lagom att introducera i alla fall ett mål lagad mat, och då gärna runt lunch, när bebisen ofta är pigg och glad, säger Linda Almehov. 
Matklockan styrs ofta av sömnklockan, men man kan sikta på ett stadigare mellanmål fram emot eftermiddagen, sedan middag och slutligen välling, amning eller ersättning på kvällen.
– En del barn äter sig snabbt mätta på lagad mat, medan andra behöver komplettera måltiden med bröstmjölk eller ersättning.

Hur får jag mitt barn intresserat av mat?

Det är inte alla som föds som små matälskare, tvärt om. När det gäller att få ditt barn intresserat av mat är två saker extra viktigt: var en förebild själv, och var inte rädd för kladdet (vi har skrivit mer om det här!).
– Ät tillsammans med barnet så ofta du har möjlighet. Man kanske inte lyckas tajma måltiderna till hundra procent, men försök så ofta som möjligt äta ihop. Och se till att barnet får undersöka och kladda lite med maten, och gärna testa att äta med händerna. Även om det känns lockande, så motstå impulsen att vara där och torka av, säger Linda Almehov. 
Få barn kommer att älska allt första gången de testar, men ge inte upp! Det tar några gånger innan barnet vant sig vid vissa smaker (läs mer om forskningen här!). Så ta ett djupt andetag, fram med moppen och glöm inte – näringsmässigt är en portion gröt en fullgod måltid!

Nyfiken på mer? Lyssna på vårt podd-avsnitt om smakportioner!

I det här avsnittet av Rulla vagn-podden pratar vi BARA om smakportioner och hur man ska tänka som förälder när det är dags för riktig mat.

 

Artikeln innehåller reklam för Semper