7 lifehacks som får bebisar att somna snabbare (!!) på kvällen
Bild: Folio Images

Det finns en försvinnande kort stund på dygnet där föräldrar (förhoppningsvis) får ostörd tid – efter läggning. Undvik långa och sena läggningar med dessa smarta knep, och få både utsövda barn och mer vuxentid på köpet.

Artikeln innehåller reklam från Smartphoto

Sömn är nyckeln till såväl någorlunda harmoniska föräldrar som till glada barn. Men om läggningarna är utdragna och fulla av konflikter, kan de snabbt skapa en dålig spiral av stress. Vi listar några knep som kan hjälpa när kvällarna tycks bli senare och senare. Inga fungerar på alla – men kanske några är perfekta för just ditt barn!

1. Först och främst: mörker, tystnad och lagom svalt

När bebisen är riktigt liten kan det verka som att hen inte kunde bry sig mindre om omgivningen när det är dags att ta en lur. Hur ljust eller stimmigt det än är – en spädis har inga problem med att somna. Men för att barnet snart ska fatta galoppen vad gäller natt och dag, är det en god idé att kvällstid redan från början se till att rummet barnet sover i är mörkt och tyst. Känslig bebishud vill man gärna hålla varm, men när det gäller nattsömnen så gynnas den av att rummet är svalt. Att sparka av sig täcket är populärt hos de flesta bebisar, satsa på en mjuk och skön pyjamas, eller en sovpåse. Ett mörkt och svalt rum är också ett säkert kort för att få morgonpigga barn att sova längre!

2. Pränta in rutinen (och printa den!)

Barn älskar rutiner, och ska du satsa på en fast rutin så låt det bli kring läggningen. Många barn tycker om att visuellt kunna följa rutiner de känner igen. Därför kan det vara en bra, och uppskattad, idé att fota barnet när det utför kvällsrutinen, och sedan printa fina bilder (de här i retrostil är våra favoriter!) att sätta vid sängen eller kanske på köksväggen. Detta fungerar lika bra på en ettåring som en treåring!

Fota ditt barn när hon eller han gör sig redo för kvällen, printa ut dem hos Smartphoto och sätt upp. Sedan är det enkelt att visa ditt barn vad som är nästa steg i nattningsrutinen – både snyggt och smart! 

3. Begränsa skärmen – och dimra ner

Detta tips riktar sig lika mycket till föräldrar som barn! Att se på ett barnprogram kan, särskilt för lite äldre barn, vara en populär del av kvällsrutinen. Se bara till att skärmtiden inte är allt för nära inpå läggningen. Ljuset från skärmen lurar oss att tro att vi inte är trötta. Försök istället att tvärtom dämpa belysningen något den sista timmen innan läggning.

4. Gör er egen grej

Det viktigaste att det finns en kvällsrutin, inte nödvändigtvis hur den ser ut. Visst vore det fint om alla barn somnade med huvudet på kudden bredvid sin förälder, men så ser verkligheten ganska sällan ut. Använd er av de hjälpmedel som funkar för er – somnar barnet på en sekund i sele eller bärsjal? Då kanske det är vägen att gå i några månader tills bebisen är redo att testa något annat. Om man tvungen måste ut och gå med vagnen för att få till sömn, så är det bättre än ingen sömn alls. Här finns en hel lista på grejer som funkar för de allra minsta att somna.


5. Testa beröring

En miljon människor har sett Youtube-klippet med pappan som får sin bebis att somna på mindre än en minut, genom att svepa en mjuk servett över ansiktet på bebisen tills hen somnar. Just detta kanske inte är ett universalknep, men beröring över ansiktet som både lugnar och får bebisen att sluta ögonen fungerar ofta på små barn.

 

6. Gör barnets liv till en saga

Det kan verka tidigt att börja läsa för sitt barn redan under det första året, men även om inte hela handlingen i ”Max potta” går in, så hjälper ändå din röst till att söva. Forskning visar även att det för språkutvecklingen är a och o att vi läser för våra barn – ju tidigare det blir en naturlig del av barnets vardag, desto bättre. Vad kan passa bättre än en bok om barnets egen vardag? Gör en fotobok med barnets närmaste personer, prylar, husdjur eller aktiviteter som hen gillar, som ni sedan bläddrar i och pratar lugnt kring när det är dags för läggning. Att se en farfar eller moster på bilder gör det lättare att behålla barnets uppmärksamhet! 

De här små böckerna med bilder på familjen eller roliga minnen i Pixi-storlek kommer bli ditt barns favoriter!

7. Lär barnet somna om själv med nappen

Inte alla barn tycker om nappen, men för dem som gör det är den guld värd – förutom när den åker ut på natten och istället för att lugna bidrar till att barnet vaknar. Här kan tricket vara en hel uppsättning nappar i sängen, men det kanske bästa knepet av dem alla – lär barnet stoppa tillbaka nappen själv. Sätt nappen i barnets hand istället för direkt i munnen, så visar du hur hen själv kan stoppa in nappen, och i förlängningen somna om själv. Hur man lär barn att somna på egen hand? Det får du lära dig i det här poddavsnittet av Rulla vagn-podden.

 


Få 40 % rabatt på din beställning hos Smartphoto!

 

Med koden RULLAJUL40 får du 40 procents rabatt när du handlar för över 150 kr. Och du kan använda koden hur många gånger som helst! *Frakt tillkommer. Koden är giltig t.o.m. 30/12 2018. In och kika!

Artikeln innehåller reklam från Smartphoto