Slut på idéer när det gäller sommarens utflyktsmat och mellanmål? Här får du 6 toppentips på nyttiga och goda mellisar och luncher. 

Artikeln innehåller reklam för Ella’s Kitchen

Mellis-skålar med sommarens bär

De här mellis-skålarna kan du variera i all oändlighet! De små skålarna består bara av nyttigheter. Du väljer själv vad du vill fylla dem med. Här har vi valt yoghurt, ekologisk smoothie med persiko- och banansmak och färska jordgubbar.

Gör såhär:

Ingredienser till mellis-skålarna
2 st bananer
1 tsk vaniljessens
1 tsk kanel
2 msk honung
3 dl havregryn

Mosa bananerna och blanda sedan samman med de övriga ingredienserna. Tryck ut smeten i aluminiumformar eller i en muffinsplåt. Ställ formarna i kylen i en timme och baka sedan i 175 grader i 11-13 minuter. Låt skålarna svalna helt och fyll med sedan med yoghurt, smoothie och bär.


Snacks-fat till picknicken

Barn älskar att äta mat i mini-format. Med andra ord är snacks-fat perfekt på utflykten och går att förbereda kvällen innan: skiva upp grönsaker, frukt och packa ner i burkar. Tillsammans med tortillasnurror och lite nyttiga snacks har du picknicken klar!

Gör så här:

  • Använd pepparkaksformar för att skära ut roliga figurer av t ex vattenmelon. Bra grönsaker är morötter, paprika, gurka och färgglada tomater.
  • Snurrorna fixar du på minuten genom att fylla med barnens favoriter på tortillabröd. Här har vi brett på senap och fyllt med pastrami. Rulla ihop och skiva upp!

Yoghurt-burkar till utflykten

Har du gamla barnmatsburkar med lock hemma? De är perfekta att använda till utflyktens mellanmål. Här har vi fyllt burkar med smoothie (vi använde denna med tropiska smaker!), mango och turkisk yoghurt. Sedan kan du toppa med lite granola och färska bär. Så bra till picknicken!

 


Packa smörgåsen full med nyttigheter

Sommaren bjuder ofta på glass och socker i större utsträckning än vanligt, och då kan det kännas extra bra att barnen får i sig nyttigheter. Så här kommer vårt bästa tips: fyll mackan med smoothies gjorda på frukt och grönt!

Den här smörgåsen har tre lager:

  1. Smoothie med broccoli, päron och ärtor
  2. Jordnötssmör
  3. Smoothie med jordgubbar och äpplen


Fyllda korvbröd på sommarvis (helt vegetariskt!)

Tröttnat på korv med bröd? Här kommer sommarens fräschaste vegetariska variant: fyll korvbröden med grillad halloumi, jordgubbar och dill! En riktig höjdare – som kommer gå hem både hos vuxna och barn.

Du behöver:

Korvbröd
Halloumi
Salladsblad
Majonäs
Jordgubbar
Dill


Sommarmellis delux

Den här bilden säger allt: detta är mellanmålet både stora och små kommer älska. Ta naturell grekisk yoghurt, klicka i smoothie (vi valde denna mumsiga med banan, mango, aprikoser och äpplen), färska bär och hampafrön. Vrid med en sked i smoothie-klickarna för att skapa det fina mönstret.

 

Alla recepten är framtagna och fotade av Angelica Olofsson – matkreatör (och trebarnsmamma!). 


Bli kompis med Ella’s Kitchen
– få peppiga tips längs smakresan och ett fint startpaket!

Gå med i Ellas kundklubb - få gratis startpaket!

Hos Ella’s kitchen kan du gå med i Ella’s kundklubb. Då får du massor av peppande råd och tips för att göra din bebis smakresa så spännande som möjligt! Dessutom får du hem ett fint startpaket med smakprov och roliga små gåvor. In och registrera dig!

I samarbete med Ella’s Kitchen