Börja med mat och smakportioner - den ultimata guiden!

Här tipsar vi om 10 bra och enkla mellanmål för bebisar och små barn när energin (och fantasin) tryter. Som bonus får du 5 tips på supersnabba mellislösningar att ta till när det verkligen krisar. 

Tre supersnabba mellanmål:

Banan- och avokadomellis

Mosa och blanda ihop lagom mängd (en halv av varje brukar vara lagom!) banan och avokado. Ännu mer mättande blir det om man även blandar i 1 msk grötpulver och gärna 1 tsk kokos- eller rapsolja.

Äggröra

Rör ihop 2 ägg med 1–2 msk mjölk eller grädde av valfri sort. Krydda med lite vitpeppar och eventuellt lite vitlökspulver eller persilja och stek på låg värme i en panna med smör eller olja under omrörning, till önskad konsistens. Smaskens att vända i lite riven ost av valfri sort under tillagning!

Tunnbrödssnurror

Bred valfritt pålägg på tunnbröd, rulla ihop och skär till lagom stora “snurror”. Exempel på mumsiga påläggskombinationer är:
❤︎ färskost + mosad avokado
❤︎ kokt ägg + smör (mosa ägget och blanda)
❤︎ jordnötssmör + bärkompott och/eller mosad banan

… och sju mellanmål som kräver lite mer tid:

Bananplättar

Mosa en banan, blanda med två ägg och eventuellt lite (ca ½ dl) mjöl av valfri sort. Smaksätt om så önskas med lite kanel, kakao eller vaniljpulver. Stek i lite kokosolja på låg temperatur eller i ugn om man vill undvika stekyta helt.
Gott att servera med en klick jordnötssmör eller lite bär. Går även fint för bebis att själv hålla i handen och äta. De färdiga plättarna kan frysas och plockas fram när de behövs!

Hemmagjord risifrutti

Koka 2 dl vanligt ris eller grötris efter anvisningar tills det är lagom mjukt. Vispa ca 2 dl grädde av valfri sort och rör ihop med riset, eller blanda lika delar yoghurt och grädde för ett lite mer mättande mellanmål.
Servera med valfri fruktpuré eller lite bärkompott till. Håller ett par dagar i kyl och är nästan allra godast kall!

Äppelgröt

Skala ett äpple och skär i mindre bitar, lägg i en kastrull och häll på vatten så att det precis täcker. Koka upp och koka i ca 5 minuter eller tills äpplet är lagom mjukt. Häll i ca 1 dl havregryn och låt koka i ca 5 minuter till. Krydda med lite kanel eller kardemumma. Mixa till önskad konsistens eller låt gröten vara som den är. Funkar fint att tas med i en klämmis, men kan då behöva spädas lite extra vätska för att undvika att den fastnar. Lika god kall som varm!

Overnight oats

Rör ihop lika delar havregryn och yoghurt eller mjölk av valfri sort. Smaksätt gärna med till exempel någon matsked äpplejuice, lite vaniljpulver, kanel eller kardemumma, eller frysta bär. Servera med till exempel rivet äpple, jordnötssmör, eller frukt- eller bärpuré. Supergott till frukost eller mellanmål för hela familjen, och så smidigt att det står färdigt i kylen på morgonen!

Grötpinnar

Mosa en banan och blanda med ¾ dl grötpulver, ½ dl havregryn, 1 ägg, ½ tsk bakpulver och 1 msk rapsolja. Krydda eventuellt med lite kanel, kardemumma eller vaniljpulver.

Forma till pinnar på en bakplåtsklädd plåt, ca 0,5–1 cm tjocka. “Platta till” pinnarna lite så att de är hyfsat jämntjocka. Grädda i 175 grader varmluft eller ca 200 grader vanlig ugn i 15–20 minuter, tills smeten stelnat ordentligt. Låt svalna och servera till din bebis, som enkelt kan hålla pinnen och äta själv!

Mannagrynsgröt

Koka upp 1 dl mjölk i en kastrull. Rör ner 1 msk mannagryn och en nypa socker. Koka på låg värme i 4–5 minuter tills gröten tjocknat – försök röra hela tiden, annars bränner det lätt i botten. Servera med lite kall mjölk av valfri sort och gärna någon smaskig bärkompott/puré. Kan även serveras med en klick smör som får smälta ner i den färdiga gröten, för att öka fetthalten till de minsta (och för att det är supergott!).

Smoothies

Smoothies går att variera i oändlighet och du kan ”smyga i” hur mycket nyttigheter som helst. Använder du frysta frukter och bär blir konsistensen nästan glassliknande – perfekt om du vill kunna mata bebis med sked.

Tips på smarriga smoothies är till exempel:
❤︎ 1 dl frysta hallon + ½ banan + ½ avokado + 1–2 dl mjölk eller yoghurt av valfri sort
❤︎ ½ päron + ½ banan + 2 katrinplommon + 1–2 dl färdig gröt eller välling
❤︎ 1 banan + 2 msk jordnötssmör + 2–3 dl mjölk eller yoghurt + lite vaniljpulver

Smoothies funkar utmärkt att fylla på i återanvändbara klämmispåsar och ta med i vagnen – eller lägga i frysen och plocka fram när det behövs.

Psst! När vädret börjar bli lite varmare är smoothies perfekt att hälla i glassformar för att ha egna, supernyttiga glassar hemma i frysen!

***
Bonus: fem superdupersnabba lösningar när det verkligen krisar!

  • Hårdkokt ägg (i klyftor att hålla i handen eller lagom stora bitar att pilla med). Toppen att ha färdigkokta ägg liggandes i kylen!
  • Morotsstavar (kokta några minuter för en mjukare konsistens)
  • Leverpastej (i stavar eller på macka)
  • Avokado eller banan (mosad eller “skrapad” och matad med sked eller i lagom stora bitar)
  • Ost (i rullar eller kuber) – extra gott med en klick smör!