Åtta frågor att ställa sig när din bebis helt enkelt inte vill sova
Bild: Folio Images

12 anledningar till att din bebis sover dåligt (och hur du löser problemen!)

Mer sömn står ofta överst på alla småbarnsföräldrars önskelista. Här har vi samlat 12 anledningar till att din bebis sover dåligt och vaknar på natten – och lösningarna som gör att ditt barn får bättre sömn.

Artikeln innehåller reklam för Minstingen

1. Får din bebis tillräckligt med sömn på dagen och natten?

Ett smart sätt att få koll på hur många timmar ditt barn sover är att föra sömnlogg under en vecka. Notera när din bebis somnar och hur länge sömnen varar. Det är det totala antalet timmar på ett dygn som räknas.

Här hittar du exakt hur ofta och när din bebis ska sova utifrån ålder


2. Har du rätt nattningsrutin? 

Just att ha en tydlig och återkommande rutin vid nattningen är A och O för en enklare och snabbare läggning. Börja i god tid att dra ner på tempot och dämpa belysningen. Gör exakt likadant varje kväll: exempelvis ta ett bad, läs en bok, sjung en sång, ta på pyjamas, ge lite massage eller drick en flaska med något varmt. Tanken med rutinen är att helt enkelt signalera till barnet att det är dags att sova. När du upprepat rutinen tillräckligt många gånger gör den att barnet varvar ner automatiskt.

Läs fler tips om hur du skapar en mysig nattningsrutin här.


3. Är bebisen trött?

Om du har skapat rätt förutsättningar med lugnare lek är chansen stor att barnet självt visar att det är trött (men let’s face it; det är inte alltid lätt att få barn att leka lugnt!). Då kan du snabbt som blixten påbörja läggningen.

Håll utkik efter trötthetstecken:

  • kliar sig i ögonen
  • blir lite röd runt ögonen
  • gäspar
  • blir tystare
  • lägger sig ner på golvet
  • vill mysa

Tänk på att stora delar av nattningsrutinen redan bör vara gjord vid det här laget. Om du börjar med en 40 minuters lång rutin är risken stor att barnet istället går in i ”andra andningen” och blir övertrött (och därmed omöjligt att lägga!). Så påbörja rutinen i tid, invänta trötthetstecknen – och sen i säng! 


4. Lägger du din bebis vid rätt tid? 

Att hitta rätt tid för läggningen på kvällen är inte helt enkelt. Forskningen visar att barn ofta sover längre – och bättre (!!) – när de lägger sig tidigt. Trots det håller många föräldrar sina barn vakna längre i hopp om att de ska somna av trötthet. Det får oftast motsatt resultat – och ger jobbigare läggningar med övertrötta barn! De flesta småbarn är ”förinställda” på att somna någonstans runt klockan 18.30-19.00. Om du märker att ditt barn somnar för sent på kvällen: tidigarelägg nattningen med en kvart varje kväll tills du är i hamn.


5. Är blöjan torr hela natten?

Det här är viktigt: blöjan behöver vara torr och skön! Det är ju ganska självklart att vakna till när det känns blött och obehagligt. För nyfödda är blöjor med våtindikator toppen. För större barn, som oftast inte byter blöjan under natten, är det extra viktigt att blöjan är mjuk, har riktigt bra uppsugningsförmåga och att inte blöjan läcker även om ditt barn rör på sig i sömnen. Vi rekommenderar att du väljer den här blöjan från Minstingen som håller din bebis torr och säker i upp till 12 timmar.


6. Är det svalt och tyst i sovrummet?

Det ska helst vara rätt så svalt i sovrummet. Barn kan vakna av att de fryser, men vanligare är att det är för varmt. Människor generellt sover bäst när man har max 18 grader i sovrummet. Låt det därför vara lite svalare i sovrummet än i övriga hemmet, och se istället till att barnet ha pyjamas med ben och en filt eller ett tunt täcke över sig. Även störande ljud kan göra att bebisen har svårt att somna eller vaknar under natten. White noise kan hjälpa (här är vår favorit på Youtube!).


7. Är det mörkt? Alltså verkligen super-mega-jättemörkt?

Barn är experter på att tolka minsta ljusstrimma som ett tecken på att det är morgon och dags att starta dagen. Investera i ordentligt mörkläggande gardiner och täta med en filt om ljus ändå smiter in. Mörkret signalerar till hjärnan att det är tid för sömn. Om du behöver byta blöjan på natten – gör det i sängen och med mycket dämpad belysning!


8. Är det mysigt att sova?

Nyfödda bebisar älskar när deras sovplats är så lik mammas mage som möjligt: lite trångt och med tydliga kanter. De gillar när det finns något som “tar emot” när de rör på sig och speciellt när huvudet får ligga mot en kant. Då kan ett babynest eller att rulla ett lakan och lägga längs kanterna av sängen vara en god idé.

För lite större barn är det också viktigt att det är mysigt att gå och lägga sig. Det kan vara att favoritgosedjuren får en speciell plats, en nattlampa som lyser eller att få somna i föräldrarnas säng istället för sin egen.


9. Är magen mätt?

För nyfödda styrs vakenhet och sömn främst av hunger. Därför är det extra viktigt att ge ordentligt med mat precis innan det är dags att sova. Ju större din bebis blir desto mindre kopplas sömn till en mätt mage, men det ändå vara klokt att tänka på. Du kan till exempel amma eller ge flaska precis innan du själv går och lägger dig medan bebisen halvsover (brukar kallas för ”dreamfeed”), för att ge mättnaden en skjuts inför natten. Bebisar som börjat med riktig mat kan gärna äta gröt innan läggdags.


10. Somnar bebisen utan för mycket hjälp från dig?

Nyfödda bebisar behöver som regel hjälp att somna, till exempel att de vaggas i famnen eller i bärsele. Men ju större bebisen blir desto viktigare blir det att minska på hjälpen. Varför? Jo, om din bebis kan somna utan hjälp från dig som förälder innebär det också att hen enklare kan somna om under natten (och det är ju guld värt!). Här hittar du ett podd-avsnitt om hur du steg för steg lär bebisen att somna på egen hand.


11. Somnar bebisen på ”rätt ställe”?

Forskning visar att bebisar sover bättre om de somnar på det ställe där de ska sova för natten. I den lätta sömnen mellan sömncykler kollar nämligen din bebis av att allt är precis som när hen somnade. Om något känns annorlunda är risken mycket större att hen vaknar. Här hittar du en film om att få bebisen att sova hela natten.


12. Ger du tillräckligt med närhet?

Barn är precis lika olika som sina föräldrar – vissa älskar att ligga nära, andra vill ha ett lite större eget utrymme. Här gäller det att hitta en vettig balans och att släppa prestigen. Kanske sover du som förälder egentligen bättre utan barnet i din säng, men ett närhetssökande barn kanske istället vaknar och skriker från sin egen säng. Då står valet mellan att vakna många gånger under en natt och natta om barnet, eller att sova lite sämre med barnet nära.

De flesta barn sover bättre när de snabbt känner att föräldrarna finns nära. För vissa innebär det hudkontakt, och för andra kan det räcka att man sover i samma rum eller att andetag och ljud från föräldrarna är nära. Ha i så fall gärna barnsängen så pass nära att du bara kan sticka ut handen och lugna om barnet vaknar. Eller lägg en madrass bredvid din säng, så att du enkelt kan lägga dig bredvid barnet (och sedan smita upp!). Hitta er bästa kombo och det som gör att ni får sova allra mest om natten.

Tänk på att spädbarn under tre månader bör ha en egen sängplats för att minska risken för plötslig spädbarnsdöd. Läs fler förebyggande råd på Vårdguiden 1177.


Bonusfråga: Har du rätt förväntningar?

Om du förväntar dig att sova lika gott som du gjorde innan du fick barn kommer du troligen att bli besviken. Små barn vaknar ofta på natten, och att du vaknar flera gånger varje natt som förälder första året är mer regel än undantag. Att barnet sedan fortsätter vakna någon gång per natt upp i 3-årsåldern är helt normalt. Majoriteten av barn sover i föräldrarnas säng ända upp i skolåldern.
 


Bättre sömn när blöjan håller torrt hela natten

Minstingens blöjor i storlek 3 har en våtindikator (så att du hela tiden vet när det är dags att byta blöjor), håller bebisen skönt torr i upp till 12 timmar och är helt parfym- och lotionfria. Dessutom är blöjorna Svanen-märkta, godkända av Astma- och allergiförbundet och förpackningarna består av över 50% förnybar råvara

Läs mer om Minstingens blöjor eller köp blöjorna hos Apohem