Sova hela natten? Jo, det går – med sömncoachens bästa tips!

Sova hela natten? Jo, det går – med sömncoachens bästa tips!

Är du trött på evighetslånga läggningar och att bli väckt flera gånger varje natt? Tro det eller ej, men det ÄR möjligt för de flesta bebisar att sova större delen av natten. Här delar sömncoachen Courtney Landin med sig av sina bästa tips.

De flesta föräldrar som söker hjälp hos sömncoachen Courtney Landin har bebisar som är mellan 6 månader och 1,5 år gamla, men en sömncoach kan också hjälpa till förebyggande redan innan bebisen är född.
– När föräldrar kommer till mig är det ofta problem med långa läggningar, bebisar som vaknar och äter varje timme och föräldrar som längtar efter sömn och sin egen säng. Om du som förälder har kunskap om vad du kan göra förebyggande kan du ofta undvika sömnproblem, säger Courtney Landin, som också skrivit boken Happy Sleeping Baby.

Bebisens personlighet påverkar

Bebisar som är extra känsliga, hyperaktiva eller har svårt för separationer vaknar lättare.
– En del bebisar är ”by the book”: de somnar snabbt, på exakta tider och vaknar inte på natten. Andra bebisar kan bli superledsna om de bara är vakna några minuter extra och sen får svårt att somna. Det är viktigt att komma ihåg att föräldrar kan skapa bra förutsättningar för att bebisen ska sova hela natten, men inte styra allt. Varje bebis är unik, förklarar Courtney Landin.


Så kan en sömncoach hjälpa till för bättre sömn

Lyssnar och gör upp en plan

Som sömncoach arbetar jag nära föräldrar och guidar dem till mer kunskap om hur de kan hjälpa sina bebisar. I ett första samtal får föräldrarna berätta om sin situation, vad de vill ha hjälp med och jag ställer många praktiska frågor om bland annat sovtider, bebisens personlighet, läggning och mat. Därefter gör vi en plan.

Skapar goda förutsättningar

Vi vill ta bort allt som gör det svårare för bebisen att sova. Bland annat är det bra om bebisen somnar på rätt tider, både på dagen och kvällen, undviker att vara beroende av napp eller vagn och sover i ett svalt och mörkt rum.

Tar små steg i taget

När förutsättningarna är goda sjösätter vi planen och då arbetar jag tight med familjerna genom samtal eller möten. Nyckeln är att lära bebisen att somna själv för att sedan kunna somna om själv när hon eller han vaknar på natten. Det blir ofta lite tårar längs vägen, vilket är normalt och ofarligt så länge du som förälder är där och visar bebisen trygghet. Vi tar det i små steg så att det känns okej för hela familjen.

Äntligen – bebisen sover bättre!

De flesta föräldrar ser att bebisen sover bättre inom 3-4 dagar och många säger: ”Jag önskar att jag hade gjort detta tidigare!” En del bebisar kan sova hela natten från fyra månaders ålder och andra barn vaknar någon gång på natten upp till fyra år.


Sova hela natten – så gör du i fem steg

  1. Följ ett schema. Sömn föder sömn och bebisar som sover bra på dagen sover ofta bättre på natten. I appen BabyNaps får du rekommenderade sovtider för din bebis. Övertrötta bebisar sover sämre och med fasta sovtider hinner du söva bebisen innan det blir skrikkaos.
  2. Se över sovrummet. Ett mörkt och svalt sovrum är A och O. Täta varje, liten ljusspringa! Många bebisar sover också bättre i egen säng, eftersom de inte störs av föräldrarna (och vice versa!) och för en del hjälper white noise (vår favorit här – helt gratis!).  
  3. Skapa rutiner. Tydliga rutiner ger bebisen lugn, ro och trygghet. Rutiner ser olika ut för olika familjer och kan exempelvis vara ett bad, välling, läsa samma saga eller sjunga samma sång. Har du större barn: undvik skärmtid en timme innan läggning eftersom det kan göra barnet piggare.
  4. Somna på rätt sätt. Om du behöver hjälpa bebisen att somna genom exempelvis amning eller vagn blir det svårare för bebisen att somna om på egen hand. Bebisar får ofta mycket bättre sömn om de kan somna själva och du kan minska din närvaro pö om pö utan att lämna bebisen i tårar och stress. Först kan du exempelvis hålla i bebisen och lägga ner den när hon eller han är trött, men inte sover helt. Därefter kan du klappa, buffa i rumpan eller klia på ryggen och sitta i en fåtölj bredvid sängen till det känns bra att lämna rummet. Du kan också upprepa en sång eller ramsa för att bebisen ska förstå att ”nu är det dags att sova”. Här har vi samlat steg-för-steg-tips för att somna utan hjälp.
  5. Snutte – vid rätt tillfälle. En nalle eller snuttefilt som ger trygghet är superbra, men det är viktigt att bebisen associerar den med sömn och inte lek. Strunta i nappen (om ni kan!) eftersom bebisen kan vakna när nappen faller ut.

Här kan du också få hjälp med sömnen

  • BabyNaps: Appen för trötta föräldrar som längtar efter bättre sömn. Varje dag får du förslag på sovtider för din bebis i ett sömnschema. När du hittar rutinen sover din bebis lagom mycket på dagen – och gott på natten. Massor av artiklar om sömn – månad för månad!
  • BVC: Härkan du få råd, samtalsstöd och kontakt med läkare om det finns behov.
  • Sovpåse med tyngder: Många bebisar får en djupare och längre sömn om de sover i en sovpåse med tyngder. Den här är en favorit för många.
  • Sömnguide: Ladda ner Rulla vagns stora sömnguide.
  • Podd om sömn: Lyssna på Rulla vagn-podden, där vi ställt ALLA frågor om bebisars sömn till Courtney Landin.