Så hjälper du nyfödda bebisar att somna – 7 tips du inte klarar dig utan!
Bild: Folio Images +46 8 720 56 00 info@folio.se

Så hjälper du din nyfödda bebis att somna – 7 tips du inte klarar dig utan!

Så hjälper du din nyfödda bebis att somna
Bild: Folio Images

Man brukar skämtsamt säga att spädbarn inte har några sömnproblem, men däremot har deras föräldrar det. Och helt rätt – nyfödda bebisar följer sin egen rytm med sömn, mat och vakentid om vartannat. En rytm som kan vara både knäckande och oförutsägbar för en trött förälder. Här har vi samlat bästa tipsen för att få din nyfödda bebis att somna och komma till ro.

1. Skapa en trygg sovplats

Bebisar gillar att ligga lite trångt och att det finns något runt om dem som ”tar emot”. Förmodligen beror det att de haft det ombonat och trångt i magen. Många gillar ett babynest, och att låta huvudet ligga emot kanten. Men det går lika bra att rulla en handduk hårt och lägga runt sängen eller i vagnen.

2. Bära och vara nära

Oavsett om du går med ditt barn i famnen, bärsele eller bärsjal skapar det en trygg känsla för bebisen. Att vaggas i mammas mage är något som barnet känner igen och rytmen när du går omkring med bebisen imiterar detta. När din bebis samtidigt får vara nära dig, känna din doft och dessutom till och med kanske höra dina hjärtslag är kombon oöverträffad.

3. Buffa i rumpan

När du bär ditt barn för att somna kan du ”buffa” försiktigt med ena handen på barnets rumpa. Använd konsekvent samma takt, gärna i ett mörkt rum på kvällen. Det rytmiska buffandet förstärker den lugnande känslan av att bli buren.

4. Vagga eller lugna med massage

Det repetitiva i att bli vaggad i en vagga eller babysitter är för många bebisar väldigt lugnande. Det finns riktigt bra vaggor på marknaden som vaggar både i sidled och upp-och-ner. Ett annat knep för att lugna bebisen är massage! Något så enkelt som att mjukt massera ditt barns ansikte kan ge dig ett par timmars efterlängtad sömn. Smek bebisens ansikte med dina tummar: först från ögonbrynen till tinningarna, från tinningarna ner över kinderna, från hakan till kinden och sedan från näsan till kinden. Du kan fortsätta ner längs hakan och bakom öronen. Gör varje rörelse tre gånger.

5. Frisk luft och vagnrullande

Att få andas frisk luft, ligga gosigt nerbäddad och samtidigt vaggas till sömns av vagnens skakningar mot underlaget är för många bebisar det lättaste sättet att somna. Om du har tur fortsätter ditt barn att sova när vagnen stannar – och är det så ska du såklart inte tveka att rulla in vagnen i sovrummet och låta bebisen sova vidare där. Det finns också vibratorer som man sätter på vagnens handtag för att återskapa känslan av skumpandet på en väg – men dessa är inte helt gratis.

6. White noise is your friend

I mammas mage är barnet van vid ett konstant hög ljudvolym på ungefär 80 decibel, vilket är jämförbart med att stå mitt i en trafikerad gata. Många bebisar blir därför helt lugna och somnar när dammsugaren går i gång eller fläkten dånar för fullt vid matlagningen. Du kan själv använda ”Schh!”-ljudet, vilket påminner om det trygga ljudet från magen. Om du har svårt att hitta lämpliga ljud (eller inte orkar hyssja en enda minut till…) – använd en app! Det finns en uppsjö av appar med ljud såsom en hårtork, tvättmaskin eller det faktiska ljudet i magen (här är vår favorit!).

7. Mat, mat, mat!

Mätta bebisar sover bättre. Det är en grundregel. När bebisen vaknar är han eller hon ofta hungrig, och vill ha mat. Efter att ha varit vaken en stund och det är dags att sova igen, se till att amma eller ge ersättning igen! Ju mättare bebisen är, desto troligare är det att sömnen blir bättre och längre.
 

BONUS!

Ta en titt på den här videon och testa hemma.

***

Rutiner för bättre sömn för nyfödda

De första månader gäller egentligen bara en regel: sömn är sömn! Så släpp prestige och krav. Det viktigaste är att bebisen (och du!) får sova. Inte hur eller var bebisen somnat. Att sätta rutiner (våra bästa tips här!) kommer du har gott om tid till när bebisen dygnsrytm börjar sätta sig.
Om du ändå vill börja med någon form av rutin kan du tänka på detta:

  • Natt är natt och dag är dag. Oh yes, det är absolut värt att investera i riktigt bra mörkläggningsgardiner när du får barn. Redan från början är det bra att det är mörkt och lugnt på natten, och ljust och fler aktiviteter på dagen. Det är grunden för att lära din bebis en dygnrytm som påminner om din egen. Mörker signalerar sömn till bebisens hjärna. Om du fått barn mitt i sommaren är detta extra viktigt. Gör allt du kan för att få det mörkt (och gärna svalt!) i rummet!
  • Spädbarn sover alltid bättre med mätt mage, så amma eller flaskmata före läggning. Över tid rekommenderar många experter att man ska försöka förknippa sovandet mindre och mindre med att äta, för att undvika att det blir det enda sättet som barnet kan somna. Men oroa dig för det senare. Spädbarn har ingen ”master plan” – allt de förstår att det är tryggt och mysigt att somna där maten finns.
  • Håll inte bebisen vaken för länge! Nyfödda bebisar sover (mycket!) den första tiden. Problemet för oss föräldrar är att dygnsrytmen för en nyfödd skiljer sig rejält från vår egen: de flesta sover i 1-3 timmar i sträck för att sedan vara vakna i 30 minuter-max 1,5 timme. Det är lätt att tänka att bebisen ska sova längre om hen är vaken längre. Men icke! Spädbarn följer ingen logik på den punkten, utan blir snarare uppe i varv och får svårare att sova.
  • Lär dig ditt barns signaler! Genom att hålla utkik efter när ditt barn börjar bli trött blir det enklare att hjälpa det till ro, innan övertröttheten sätter in.
  • Variera sätten du använder för att få ditt barn att somna, istället för att ha ett enda. Då slipper du stå handfallen den dagen ditt trick slutar att fungera. Dessutom slipper du bli utled på att göra samma sak varje gång det är dags att sova.

 


4 korta minnesregler om nyfödda bebisars sömn

  1. 15-18 timmars sömn utspritt över dygnet är vanligt de första 6 veckorna
  2. 3-5 gånger är vanligt att de sover på dagen, allt från 15 minuter – 3 timmar
  3. 30 minuter – 1 timme är normalt att de är vakna för att äta och byta blöja
  4. 21:30-23:00 somnar många för natten