Så får du bebisen att sova längre stunder på dagen (jo, det går!)
Folio Images

Så får du bebisen att sova längre stunder på dagen (jo, det går!)

Är stunden det tar att få barnet att sova ibland nästan lika lång som själva tuppluren? Eller vaknar bebisen efter 20 minuter, fortfarande dundertrött? Det finns knep att ta till för att få barnet att sova längre på dagen (om det behövs!)

Att din bebis alltid tycks vakna ett visst antal minuter efter att den somnat, beror på barnets sömncykler. Små barns cykler är korta, oftast mellan 30–50 minuter.
– Varje sömncykel innehåller olika sorters sömn, från ytlig sömn till djupare sömn och drömsömn. Under natten passerar vi ett antal sådana cykler, säger Liv Svirsky, psykolog och författare.
Det är i skarven mellan två cykler som vi lätt vaknar till, särskilt om någonting känns fel.
– Det kan vara att barnet är hungrigt, för varmt, för kallt, blött eller har tappat nappen, säger Liv Svirsky. För barnets skull är det inte alltid är nödvändigt att sova längre än en sömncykel – hur härligt det än känns för oss vuxna när det händer …
– Ofta vill vi att barn ska sova för att vi tycker det är bekvämt eller för att det passar vår planering. Men ett barn som vaknar av sig självt kanske inte vill sova mer för stunden. Små barn sover ofta två gånger per dag – somliga till och med tre. Kanske kommer en sovstund lite senare på dagen göra att barnet får den sömn som behövs. Ur barnets perspektiv är det viktigaste att det får rätt mängd sömn utifrån sitt behov och sett över dygnet. En kortare dagsömn behöver man inte oroa sig för.

Expertens bästa knep

Nedan listar vi några av Liv Svirskys knep för att få ditt barn att sova över skarven och in i nästa sömncykel. Om dessa inte fungerar på just ditt barn, tänk då på att det förmodligen kommer en tupplur till senare under dagen. Ditt barn ser med största sannolikhet till att få den sömn hen behöver!

1. Ju mättare desto lättare

Försök se till så att det är ett mätt och belåtet barn som lägger sig för tupplur. Det kan vara lättare sagt än gjort att få i barn som redan är lite trött en ordentlig måltid. Men ett hungrigt barn har lättare att vakna till i skarven mellan två sömncykler (och är desto svårare att söva om).

2. En lång istället för två korta?

Många barn som börjar närma sig året går över till att bara sova en gång per dag. Upplever man att tupplurerna är korta, eller svåra att få till, kan det vara dags att gå över till en sovstund per dag – som i vissa fall då blir lite längre.

3. Rulla på – och förekom uppvaknandet

Om barnet somnat medan du promenerar, kan det vara en bra idé att fortsätta gå. Eller i alla fall gunga vagnen lite vid den tid du vet att ditt barn brukar vakna till!
När en sömncykel avslutas sover man ytligt och är lite känslig för förändringar i det yttre. Om man till exempel somnat i en rullande vagn noterar man kanske att den nu står still. Märker barnet sådant kan det vakna till ordentligt, säger Liv Svirsky.

4. Lägg om till ett skönt gung

Få nyvakna eller halvsovande bebisar kan motstå en stund i famnen! Vet du med dig att ditt barn har svårt att somna om men kanske skulle behöva sova en stund till: var snabb med bärsele eller sjal när bebisen börjar vakna till. Med lite tur kan du ”köpa dig” en sömncykel till!