Så får ditt barn ett GRYMT immunförsvar! 10 tips som faktiskt funkar!
Bild: Canva

Så får ditt barn ett GRYMT immunförsvar! 10 tips som faktiskt funkar!

Trött på snoriga näsor och vabb? Då har du hamnat rätt! Här går vi på djupet kring vad som påverkar ditt barns immunförsvar – och hur du som förälder kan förebygga förkylningar.

Artikeln innehåller reklam för Viruseptin

Det är helt naturligt att små barn är mer sjuka än vuxna. Bebisar har ett omoget immunförsvar som måste tränas upp för att bli starkare genom att helt enkelt utsättas för bakterier och virus.
– Men det finns också mycket som man kan göra hemma för att undvika eller förkorta förkylningar, säger Matilda Lindberg, regionchef och barnsjuksköterska på MamaMia Stockholm. Här tipsar hon om tio saker som kan göra skillnad i sjukstugan (!!).

1. Mamma-boost & amning

Redan under graviditeten börjar bebisen bygga upp sitt immunförsvar.
– Bebisen föds med ett visst skydd från mammans antikroppar som stärker immunförsvaret i ungefär sex månader. Amning stärker också bebisens immunförsvar och skyddet finns kvar så länge bebisen ammas, även om det bara är någon amning per dygn, förklarar Matilda Lindberg.

2. Sömn (vi veeet – det är vår dröm också!)

Immunförsvaret byggs upp under sömnen och hjälper kroppen att förebygga och förkorta förkylning.
– Om bebisar och barn inte sover ordentligt hinner inte kroppen återhämta sig tillräckligt och blir mer mottaglig för sjukdom. Tecken på att barnet sover tillräckligt mycket är att hen är pigg, glad och har orken att äta och leka. Vid sjukdom vill bebisar och barn ofta sova mer och det är bra, då blir de friska snabbare, säger Matilda Lindberg.

TIPS! Hur mycket ska ett barn då sova? Barn mellan 1-2 år behöver sova mellan 11-14 timmar per dygn. Mellan 3-5 år är 11-12 timmar lagom.

3. Frukt, grönt & kusin vitamin

En varierad och nyttig kost stärker immunförsvaret.
– Det är lätt att säga, men svårare att få till i vardagen med ett barn som bara vill äta till exempel pasta, korv eller pannkakor, säger Matilda Lindberg och tipsar om mat som stärker immunförsvaret:

  • C-vitamin bygger upp antikropparna som är en del av immunförsvaret. C-vitamin finns bland annat i citrusfrukter, broccoli och spenat och kan hjälpa till att motverka sjukdom och göra barnet friskare snabbare.
  • D-vitamin hjälper framförallt immunförsvaret i tarmen och kan lindra inflammationer. D-vitamin finns exempelvis i fet fisk, berikade mjölkprodukter och i D-droppar. För att boosta immunförsvaret kan man fortsätta med D-droppar även efter tvåårsdagen.
  • Grönsaker och frukt innehåller antioxidanter som är stärkande för immunförsvaret. Frukt och grönt hjälper också slemhinnorna att få större motståndskraft och förkortar sjukdomstiden.
  • Att dricka mycket vatten hjälper kroppen att rensa ut sjukdom, vilket kan förkorta en förkylning.

TIPS! Här har vi listat vitaminer som passar för förskolebarn.

4. Spray gör susen…

Det kan låta för bra för att vara sant, men det finns faktiskt en produkt som kan motverka och förkorta förkylningar. Viruseptin återfuktar slemhinnorna och skapar en skyddande fysisk barriär, vilket gör det svårare för virus att fästa och sprida sig. Funkar för barn över 1 år (och munsprayet smakar gott av körsbär!). Den aktiva ingrediensen är utvunnen ur havsalger.
Alger innehåller vitamin A som vi vet stärker slemhinnorna i framför allt luftvägarna, säger Matilda Lindberg.

5 … liksom skölj med koksalt

Att skölja näsan med koksaltspray kan rensa bort snor från luftvägarna.
– Det kan i sin tur förkorta och begränsa förkylningssymtom, säger Matilda Lindberg.

TIPS! Snuvig bebis? Här är tipsen som lindrar!

6. Tvätta händerna (jajamen – det gäller fortfarande!)

Att tvätta händerna ofta är a och o för att undvika snuva.
– Förskolan är en smittsam miljö. Det är viktigt att vara noggrann med att alltid tvätta händerna när man kommer hem. I vissa fall, exempelvis med småsyskon hemma, kan det vara bra att också byta kläder, säger Matilda Lindberg.

7. Skippa rökning

Immunförsvaret blir försämrat i rökiga miljöer.
– Vid rökning inomhus ökar risken att barn ska få luftburna sjukdomar som till exempel förkylningar, säger Matilda Lindberg.

8. Ta vaccin

Genom vaccinering stärks immunförsvaret.
– Med det allmänna vaccinationsprogrammet skyddas bebisar och barn mot flera elaka sjukdomar. Det kan också vara bra att se över vaccin mot exempelvis TBE och vattkoppor, tipsar Matilda Lindberg.

9. Satsa på hopp och lek

Genom lek och rörelse stärker barnet kroppen och immunförsvaret blir aktiverat.
– Kroppen rensar då snabbare ut slaggprodukter och klarar av sjukdomar bättre, förklarar Matilda Lindberg.

10. Kompisdejta lite lagom

Bebisens immunförsvar behöver tränas upp. Genom att introducera miljöer och människor pö om pö under det första levnadsåret stärks immunförsvaret successivt.
– Om barn börjar på förskolan utan att ha träffat andra barn blir det en chock för immunförsvaret. Därför är det bra att gå på något barnkalas, öppna förskolan eller leka med kusiner innan det är dags för inskolning. Självklart ska man inte utsätta sitt barn är sjukdom, men att träffa omvärlden är bra. Ju fler virus barnet stöter på, ju större motståndskraft utvecklar deras immunförsvar, säger Matilda Lindberg.


Inget hokuspokus (bara ett sätt att slippa förkylningar!)

Ett enkelt sätt att skydda både dig och ditt barn mot virus? Med Viruseptin kan du motverka förkylning och influensaliknande symptom, eller få lindring om du redan har hunnit bli sjuk. Den skyddande barriären som Viruseptin skapar gör det svårare för virus att fästa på dina slemhinnor.

Viruseptin finns som mun- och nässpray, och passar för vuxna och barn från 1 års ålder. Det finns ingen risk för överdosering. Det finns också sugtabletter med samma egenskaper, som går att använda från 6 års ålder (upp till 6 tabletter om dagen).

Kliniska studier visar att Viruseptin bland annat kan:

  • Förhindra förkylningsvirus att föröka sig och spridas
  • Minska virusmängden med >90 %
  • Förkorta sjukdomstiden med i genomsnitt två dagar

Läs mer och köp Viruseptin här