Dåligt tålamod och trött? 11 tips som ger slutkörda föräldrar mer energi!
Bild: Canva

Dåligt tålamod och TRÖTT? 11 tips som ger slutkörda föräldrar mer energi!

Upphackad sömn, bebis som vaknar i gryningen och ändlöst (!!) långa dagar innan du får lägga dig igen. Vi vet hur det är att ha NOLL energi som småbarnsförälder (!!). Men lugn – här kommer tips för att hitta orken även tuffa perioder.

Artikeln innehåller reklam för Mabs

Det kan vara skönt att veta att sömnbristen under småbarnsåren inte är farlig (även om den är jobbig!!).
Kroppen och hjärnan har en fantastisk förmåga att anpassa sig till hur livet ser ut just nu och därför klarar man av att sova betydligt sämre under en period. Som förälder får man försöka hitta nya sätt att hämta energi när nattsömnen blir störd, säger Lina Johansson, legitimerad psykolog och sömnexpertLearning to Sleep.


Här delar Lina med sig av sina bästa tips för mer ork, tålamod och energi i vardagen:

1. Sov när du kan… 

Vi VEEEET att rådet ”sov när bebisen sover” ofta känns omöjligt. Men sömn är det viktigaste för att både kroppen och hjärnan ska kunna återhämta sig.
– När vi sover dåligt är det vanligt att känna sig lite trög. Du får svårare att hantera känslor, blir mer stressad och sjuk oftare. Så, om du har en bebis som väcker dig på natten, ja, då behöver du försöka sova på dagen i stället. Det är bästa sättet att boosta din energi och ork, berättar Lina Johansson.

TIPS! Se det som en mysig grej att alltid sova en eller två av din bebis sovstunder tillsammans. Kanske den efter lunch när energin börjar dippa. Kryp ner i sängen ihop och snooze away!

2. … och släpp tanken på 8 timmars sömn – i rad! 

Att sträva efter åtta timmars nattsömn som småbarnsförälder är svårt och kan skapa en stress som gör det ännu svårare att sova.
– Försök att acceptera läget och landa i att det är okej om du ibland bara sover 2–3 timmar under natten, om du kan kompensera för det och sova lite på dagen i stället, tipsar Lina Johansson.

LÄSTIPS! Svårt att få ordning på rutinerna? Här hittar du sovtider för din bebis och matschema när din bebis börjar äta.

3. Säg hej till solen!

När du är som tröttast är det lätt att stanna inne och hänga framför teven (vi förstår!!). MEN – då blir du ännu tröttare.
– Att i stället vara ute i dagsljus triggar ditt vakensystem och gör dig piggare. Att få in en promenad på 20 minuter per dag kommer ge dig mer energi, säger Lina Johansson.

TIPS! Som småbarnsförälder springer du konstant runt, bär tungt och får mindre vila än normalt. Ge kroppen en chans till extra återhämtning med medicinska kompressionsstrumpor. De ökar blodcirkulationen, och ger dig en piggare känsla i kroppen.

4. Ta en lååång dusch

Många bebisar blir lugna av ljudet från vatten som rinner. Då kan en långdusch vara ett perfekt tillfälle att slappna av och samla lite extra energi. Sätt bebisen med en leksak i babysittern eller liggandes på en filt när hen är mätt och unna dig en långdusch mitt på dagen (funkar tills din bebis är stor nog att förflytta sig själv).

5. Öka blodcirkulationen = bli piggare

Under graviditeten kanske du använde stödstrumpor? Sluta inte efter att bebisen är född! Du slipper svullna fötter, trötta ben och får bättre blodcirkulation. Med andra ord får du mer ork när du springer runt hemma, är ute på promenad och bättre återhämtning när du vilar dig i soffan. Satsa på medicinska kompressionsstrumpor som har bevisad vetenskaplig effekt.

6. Logga ut!  

Det kan låta tjatigt och präktigt, men att lägga bort telefonen gör oss faktiskt piggare på riktigt.
– Hjärnan blir trött av allt scrollande på sociala medier och alla serier och poddar vi konsumerar. Den behöver vila. Du kommer få mer energi om du tar ett bad, går på promenad eller viker tvätt UTAN att samtidigt ha någon teknik igång, säger Lina Johansson.

7. Testa köksknepet

Har du akut behov av egentid? Makaroner i en petflaska som går att rulla eller en kökslåda att ”sortera” kan köpa dig en stunds vila. Ofta är de lite ”förbjudna” aktiviteterna roligast!

LÄSTIPS! Bästa lekarna för DIN bebis ålder!

8. Få koll på när det är DIN tur att sova

Känslan av att du ALDRIG för sova ordentligt kan kännas minst sagt tung. Om ni är två föräldrar i hemmet kan ni schemalägga vem som gör vad så att båda får en chans att sova. Till exempel: om en tar natten, tar den andra morgonen. Om en tar idag, tar den andra i morgon. Om en tar vardag, tar den andra helgen. Ensamstående? Var öppen med nära och kära att du behöver avlastning. Det kan handla om ett par timmar mitt på dagen, eller att någon sover över och kan stötta på natten.

LÄSTIPS! Mer tjafs efter att ni har fått barn? Så gör ni för att sluta bråka?

9. Unna dig egentid (!!)

Sömn och vila i all ära men det finns också andra saker som ger energi.
– Unna dig aktiv återhämtning varje vecka, då du gör något bara för dig själv. Kanske fyller du på energi under ett träningspass, på en fika med en kompis eller när du målar. Små stunder av lycka i vardagen ger massor av ork, berättar Lina Johansson.

TIPS! Underskatta inte vardagens små stunder med möjlighet till mikro-återhämtning. Det gäller bara att uppmärksamma dem! Sätt till exempel på en favoritpodd när du plockar ur diskmaskinen, njut medvetet av att du just idag lyckades dricka varmt kaffe eller slut ögonen och andas djupt medan ditt barn kollar Babblarna.

10. … och avslappning

Avslappnings- och andningsövningar har stor effekt och kan ge nästan likna mycket återhämtning som sömn.
– Lägg gärna in en liten stund om dagen där du fokuserar på andning och avslappning för att ge din ork en extra skjuts, tipsar Lina Johansson.

11. Be om hjälp och sänk kraven

Att ta hand om bebisar och små barn tar på krafterna, så sträck på dig för du är grym!
– Om du sänker kraven på vad du ska hinna göra under en dag och dessutom ber om hjälp kommer du få en större chans att bli piggare. Kanske kan en farmor gå en promenad med bebisen i vagnen eller en morbror hjälpa till att handla mat? säger Lina Johansson.


Ökad energi, bättre blodcirkulation och mer återhämtning

Det finns många olika sorters stödstrumpor, men det är de medicinska kompressionsstrumporna som har en vetenskapligt bevisad effekt. Välj därför Mabs kompressionsstrumpor under graviditeten och efter förlossningen. Då minskar du risken för åderbråck (vilket drabbas varannan gravid kvinna!), svullna fötter och blodpropp.

Läs mer och köp Mabs kompressionsstrumpor