8 oväntat JOBBIGA grejer första tiden med nyfödd bebis
Bild: Canva

8 oväntat JOBBIGA grejer första tiden med nyfödd bebis

Bebisbubblan kan vara rosaskimrande och fantastisk, men också jobbig och chockartad. Men en tröst – du är långtifrån ensam att tycka att föräldraskapet är stundtals tufft. Här lyfter vi fram några oväntat jobbiga grejer första tiden med bebis.

Artikeln innehåller reklam för Multi-Mam

1. Hur ofta (!!!) bebisen vill äta

Åt du inte precis?! Jo, många bebisar vill amma eller äta från flaska ofta och i perioder nästan konstant. När mjölkproduktionen har kommit igång – några dygn efter förlossningen – är det helt normalt att snitta 8–14 amningstillfällen per dygn! Det är inte konstigt att bli förvånad över hur ofta bebisen vill äta och känna sig ”låst” i soffan.

TIPS! Din bebis matningar i maraton-stil kommer lugna ner sig och du KOMMER att känna dig fri igen. Kanske är det just nu du ska passa på att plöja den där teveserien som du inte hunnit med? Psst! Missa inte Rulla vagns mailkurs om en enklare start på amningen.


2. Såriga bröstvårtor och smärtsam amning (AJ!)

För många är det tufft att börja amma. Brösten kan svida eller ömma och sår eller blåsor kan göra riktigt (!!) ont. Med en hungrig och skrikande bebis mitt i allt är det lätt att svetten börjar rinna. I den här guiden kan du dubbelkolla att din bebis har rätt grepp om bröstvårtan, vilket är en vanlig anledning till en kämpig start.

TIPS! Genom att smörja in bröstvårtorna med lite bröstmjölk eller använda Multi-Mam Protect efter varje amning kan brösten skyddas. Multi-Mams kompresser ger också snabb lindring till såriga bröstvårtor och stöder den naturliga läkningen.


3. Hur ofta bebisen vaknar (och hur trött du är!)

Du hade säkert hört det innan du fick barn, hur trötta småbarnsföräldrar är. Trots dessa ”varningar” är det svårt att förbereda sig på hur EXTREMTRÖTT man faktiskt kan vara den första tiden med en nyfödd.

TIPS! Sänk kraven, släpp jakten på sömn just under natten och sov (eller vila) när bebisen sover. Att du som förälder har krafter är faktiskt viktigast av allt just nu (yes, viktigare än diskmaskinen eller dammråttorna i hörnen!). Kaffe – och lite kaffe till – hjälper också när tröttheten slår till.


4. Att bebisen ska sova ”rätt”

Råden är tydliga: bebisar sover säkrast på rygg och i egen säng. Om din bebis bara vill sova nära (eller på!) dig, använda dig som napp eller sova på sidan kan försöken till ”rätt” sömn vara tuffa. Man vill ju bara göra det bästa för sin lilla bebis, men samtidigt måste också du få sova. Det kan vara ett jobbigt dilemma.

TIPS! Prata med BVC om hur du och din bebis kan samsova säkert. Det kan till exempel vara bättre med en barnvagnsinsats med högre kanter, än ett babynest. Din bebis bör alltid sova på rygg även om ni samsover, aldrig hamna under varma kuddar eller täcken, eller kunna rulla ur sängen.


5. Att du är så deppig och har ont i kroppen

Det tar tid för kroppen att återhämta sig efter en graviditet och förlossning. Eftervärkar (när livmodern drar ihop sig), hormoner som ska normaliseras, smärta från ett ärr efter kejsarsnitt och en känslomässig berg-och-dalbana avlöser varandra. När kroppen gör ont och du dessutom känner dig nedstämd eller orolig kan allt vara extra jobbigt.

TIPS! Försök sänka kraven på dig själv och låt kärleken till bebisen växa fram (här kan du läsa mer om att kärleken till din bebis ibland tar tid). En varm vetekudde, en Tens-apparat eller värktabletter kan vara skönt om kroppen gör ont.


6. Smärtan i underlivet (!!)

Efter förlossningen är det helt normalt att vara öm och svullen i underlivet. Bristningar, både små och stora, kan göra ont och det är vanligt att det svider när du kissar de första dagarna. Under de första 6–8 veckorna efter förlossningen kommer också ett mensliknande blod (kallas avslaget).

TIPS! Det kan vara lättare att kissa i duschen (duscha istället för att bada för att minska infektionsrisken). Och ett måste första tiden efter förlossningen: Multi-Mam After-Birth Spray stödjer hudens naturliga återhämtning genom att lugna och skydda slemhinnorna i underlivet. Det är en vegansk mist med naturliga ingredienser.


7. Alla goda råd (eller pekpinnar!)

”Strunta i sjalen, det är bättre med vagnen.” ”Akta er för att börja för tidigt med nappen.” ”Lär bebisen att sova själv, annars kommer ni få problem sen”. Oönskade råd (eller pekpinnar!) kan komma från kompisar, mor- och farföräldrar eller till och med från en främling på stan. Det kan vara jobbigt att stå emot och till slut vara svårt att veta hur man själv vill göra som förälder.

TIPS! Bestäm dig för några få personer som du känner förtroende för och bolla funderingar med dem. När oönskade råd kommer kan du svara något i stil med: ”Okej, så gjorde ni, men JAG vill göra så här.” 


8. Hur lång tid det tar att lämna hemmet

Har ni en tid att passa på BVC eller är det dags att hämta ett syskon på förskolan? Att tajma in mat, blöjbyten och sömn med en nyfödd är inte lätt. Plötsligt känns det som ett never-ending-maraton när hela familjen ska lämna hemmet. Puh!

TIPS! Planera in att allt tar (mycket!) längre tid än vanligt. Klä på bebisen sist så att hen inte blir för varm och börjar skrika.


Lifesavers första tiden med nyfödd bebis

Ibland blir amningen inte så mysig som du tänkte dig. Därför finns Multi-Mams produkter. De ger snabb och effektiv lindring för de problem som du kan få när du ammar. Ingredienserna är naturliga och du behöver inte ta bort dem innan amning.

Läs mer om Multi-Mams produkter

Multi-MAM - partner på Rulla vagn