Börja äta? Matschema när din bebis är 10-12 månader!
https://rullavagn.nu/artikel/10-12-manader-matschema-och-tips-nar-bebisen-borjar-ata/

10-12 månader: matschema och tips när bebisen börjar äta

Hur mycket ska din äta vid 10-12 månader? Hur ser en vanlig dag ut när det gäller mat? Här bjuder vi på ett ”matschema” för din bebis, bra mat och det du behöver veta om utvecklingen kopplat till mat.

Artikeln innehåller reklam för Bonti

Uppmuntra nyfikenheten

Vid 10-12 månader brukar de flesta bebisar äta frukost, lunch, middag och mellanmål på för- och eftermiddag. Det här är en bra ålder att erbjuda många olika smaker och konsistenser, för att uppmuntra nyfikenhet och intresse för mat. Uppmuntra gärna din bebis att hålla skeden själv (den här i silikon är toppen!). Många har fått några tänder, vilket underlättar att äta större bitar. Men att få tänder kan också göra det tidvis kämpigt att äta. Då kan kyld frukt vara gott eller att få gnaga på en blomkålsbukett (eller i en smaknapp).

Seg start för ätandet?

För vissa tar det tid att komma igång med maten, så stressa inte. Det kan vara lättare sagt än gjort! Här finns tips på hur du följer bebisens intresse för mat – och tar det lite lugnt själv. Rädd att hen ska sätta i halsen? Här finns tips om hur du ska tänka!

Matschema 10-12 månader

– så kan en vanlig dag se ut

FRUKOST

  • Frukost (förslag finns längre ner!)

FÖRMIDDAG

LUNCH

När bebisen är 10-12 månader kan en normal portion se ut så här: 

  • 1 dl rotfrukter, pasta eller kokt ris
  • 1/2-1 dl grönsaker
  • 1 dl protein
  • Ev 1/2-1 dl frukt eller bär till efterrätt
  • Vatten till maten

EFTERMIDDAG

  • Sovstund 2
  • Mellanmål (förslag finns längre ner!)

MIDDAG

  • Middag tillsammans med familjen (samma upplägg som lunchen)

KVÄLL

  • En portion gröt eller välling
  • Bröstmjölk eller modersmjölksersättning innan nattning

Dags att sova!

Tips på frukost, måltider och mellanmål 10-12 månader

Strax innan din bebis fyller 1 år brukar det vara populärt att få äta själv – med både händer och sked. Det blir lätt kladdigt, så ett bra förkläde som skyddar kläderna är en bra investering. Redan nu kan du testa att ge vatten i ett riktigt glas eller kopp (det här är lätt att hålla i!). Här hittar du tips för att behålla lugnet mitt i allt kladd.

Tips på frukost

  • Liten smörgås med leverpastej
  • Äggröra med grädde och ost (funkar fint att äta själv!)
  • Fet yoghurt med bär
  • Gröt med bär eller fruktmos
  • Mosat ägg med smör eller skivor av ägg
  • Grötplättar

Tips på måltider
Ju större bebisen blir desto mer låter du måltiderna bestå av det som familjen i övrigt äter. I listan nedan hittar du bra livsmedel att pröva.

Tips på mellanmål

  • Smoothie – hemmagjord eller färdig
  • Grötplättar eller grötpinnar (recept här!)
  • Bananpannkakor
  • Kokt ägg och stavar av leverpastej
  • Liten smörgås med smör och ost
  • Fet yoghurt med bär
  • Mini-muffins med banan

Här finns fler tips och recept på bra mellanmål.


Mat att undvika under bebisens första år

Små barn kan äta nästan allt, men några grejer ska du undvika att ge första året:

  • Salt (det är inte farligt med salt för små barn, men undvik att salta extra på maten)
  • Grön eller skadad potatis (skala vanlig potatis!)
  • Hårdstekt och rökt mat
  • Grönsaker som innehåller nitrat (så som spenat, grönkål, ruccola, mangold, bladselleri och rödbetsjuice)
  • Honung
  • Hela nötter och vindruvor
  • Vissa fiskar som innehåller miljögifter
  • Rå och halvrå mat
  • Opastöriserad mjölk och färskost gjord på opastöriserad mjölk
  • Livsmedel som är söta eller innehåller tillsatt socker
  • Risdrycker och riskakor

Du hittar hela listan hos Livsmedelsverket.

Här du hittar matschema och tips för andra åldrar: