Terese Alvén: "Träna tillsammans med andra!" träna mammaledig pappaledig träning komma igång
Fotograf: J.Wiklund

Lovade du dyrt och heligt på nyårsafton att ta tag i träningen 2017? På Rulla vagn är det många mammalediga och pappalediga som vill träffa andra att träna tillsammans med. Här ger träningsprofilen och bloggaren Terese Alvén sina bästa tips för dig som vill börja träna under föräldraledigheten – och hålla liv i vanan!

På sin blogg ger Terese Alvén – utbildad personlig tränare, kostrådgivare och författare – inspiration och tips för glädjefylld träning och hälsosam mat. Hon har skrivit böcker om att träna med familjen, och har själv två barn. Träning blir både roligare och lättare när man delar den med andra. Något som märks på Rulla vagn, där det är vanligt med föräldrar som letar efter andra att träna tillsammans med under föräldraledigheten.

– Jag kombinerade jobb och föräldraledighet. Det fick bli bebisen som styrde och så anpassade jag mig efter det. Men om jag varit mer ledig hade jag gärna kommit i kontakt med andra föräldralediga på ett smidigt sätt.

Det är inte ovanligt med stora ambitioner i början av året, som ska gå i hälsans och träningens tecken. Och lika intensivt som man påbörjar sitt nya liv, lika ofta slutar det efter en tid i soffan. Terese menar att lösningen är att inte fastna i ”allt eller inget”-fällan.

– Gör små förändringar och gör en i taget. Sätt rimliga mål och utgå från vad som känns motiverande för dig. Gör inte något bara ”för att alla andra gör det”.

Det är superenkelt att starta en grupp på Rulla vagn och dra igång en egen träningsgrupp. Att träna tillsammans är dessutom ett avslappnat och trevligt sätt att lära känna nya människor, då man gemensamt kan göra slag i saken och komma igång.

– Mitt tips är att träna ute! Passa på när barnen har somnat efter en promenad. Många gym har också träningspass där bebisarna får följa med, tipsar Terese.

Terese har också tips för nyblivna mammor som vill komma igång efter förlossningen.

– Börja med promenader och bäckenbottenträning! Knip så ofta du kan! När du sedan stegrar upp din träning, gör det steg för steg. Du är inte på samma nivå som innan graviditeten, var ödmjuk inför det faktum att din kropp har förändrats. Och gå på efterkontrollen hos barnmorskan så hon kan se att allt är bra innan du sätter igång.

Terese tre-i-topp-träningstips:

1. Träna det du tycker är roligt!

2. Träna varierat!

3. Träna tillsammans med andra!

 


TERESE ALVÉN

Ålder: 34
Mamma till: Charles 6 år och Tilde 4 år
Bor: Vasastan, Stockholm
Jobbar som: Hälsoinspiratör, författare och skribent
Bästa föräldraledigtipset: Promenera!

 

***

Rulla vagn är det enkelt att hitta andra mammor och pappor att umgås med under föräldraledigheten. Sök efter en grupp på din ort – eller starta en egen pappa- eller mammagrupp!