Så somnar ditt barn snabbare med rätt nattningsrutin
Bild: Folio Images


SÖMNSKOLAN. Tokig av barn som inte somnar i tid eller läggningar som tar en evighet? Med rätt nattningsrutin blir läggningen enklare (och går snabbare!). Här får du bästa tipsen på hur du skapar en mysig rutin som både du och ditt barn gillar.

 

1. Lugna med ljud och ljus

Precis som för vuxna signalerar dämpat ljus för små barn att det är dags att sova. Sänk belysningen hemma och släck ner så mycket det går. Avsluta dagens fartfyllda lekar och plocka undan leksaker. Ta istället fram böcker att läsa och mjukisdjur att gosa med. Ha ditt barn i knät och sänk tempot timmen före läggning.

2. Skapa en fast rutin direkt

Skapa en rutin för ditt barn redan i tidig ålder. Även om vi tror att riktigt små barn inte förstår vad vi gör, så sätter sig rutinen över tid hos barnet och gör läggningen enklare. En viktig del i en fungerande läggningsrutin är att du själv tycker om den – det ska vara mysigt! Välj 3-4 saker som passar dig och ditt barn allra bäst för att varva ner, till exempel:

  • Bada barnet
  • Ge massage
  • Läs en bok (bästa nattningsböckerna här!)
  • Borsta tänder och ta på pyjamas
  • Sjung för barnet
  • Gosa med ett gosedjur
  • Lyssna på lugn musik (alltid samma!)
  • Vagga barnet i famnen en stund
  • Amma eller ge flaskan

3. Gör exakt likadant varje kväll

Poängen med en rutin är att det är just en rutin – upprepa den varje kväll! Därför är det extra viktigt att du trivs med rutinen. Men givetvis finns utrymme för flexibilitet – ibland är man borta på middag eller så är barnet jättetrött och behöver komma i säng bums! Poängen med en fast rutin är är att den ofta fungerar lika bra också om barnet ska somna i en annan miljö eller om du behöver hoppa över ett par punkter om barnet är för trött.

4. Sikta på samma tid

Att ha samma tid för läggning varje kväll hjälper ditt barn att ställa in den inre klockan för när det är dags att sova.

5. Hitta rätt tid

Många lägger sina barn för sent i hopp om att de ska somna snabbare av trötthet. Men resultatet blir ofta det motsatta – övertrötta barn är svårare att lägga! Sett över tid kan en för sen läggning också leda till att barnet konsekvent får för lite sömn. De flesta småbarn är ”förinställda” på att somna någonstans runt 18.30-19.00. Forskning visar att barn som lägger sig tidigt också sover längre och bättre. Det betyder alltså inte att ditt barn kommer vakna tidigt för att han eller hon somnar tidigt.

 

***

Vore det skönt att dela dina erfarenheter och frågor med andra föräldrar? På Rulla vagn hittar du föräldralediga över hela Sverige. Ta kontakt med någon som startat en grupp – eller starta en egen (det tar två minuter)!