Så hjälper du din nyfödda bebis att somna
Bild: Folio Images


Man brukar skämtsamt säga att spädbarn inte har några sömnproblem, men däremot har deras föräldrar det. Och helt rätt – nyfödda bebisar följer sin egen rytm med sömn, mat och vakentid om vartannat. En rytm som kan vara både knäckande och oförutsägbar för en trött förälder. Här har vi samlat bästa tipsen för att få din nyfödda bebis att somna och komma till ro.

1. Skapa en trygg sovplats

I mammas mage är det trångt och varmt. Eftersom bebisen är van vid att ha ett begränsat utrymme kan du de första månaderna försöka att återskapa detta i barnets säng. Ett sätt är att ha ett babynest, som ger en ombonad och trygg känsla. Just att få ligga med huvudet mot något, exempelvis kanten på babynestet, verkar ofta lugnande på många bebisar.

2. Bära och vara nära

Oavsett om du går med ditt barn i famnen, bärsele eller bärsjal skapar det en trygg känsla för bebisen. Att vaggas i mammas mage är något som barnet känner igen och rytmen när du går omkring med bebisen imiterar detta. När din bebis samtidigt får vara nära dig, känna din doft och dessutom till och med kanske höra dina hjärtslag är kombon oöverträffad.

3. Buffa i rumpan

När du bär ditt barn för att somna kan du ”buffa” försiktigt med ena handen på barnets rumpa. Använd konsekvent samma takt, gärna i ett mörkt rum på kvällen. Det rytmiska buffandet förstärker den lugnande känslan av att bli buren.

4. Vagga och lugna

Det repetitiva i att bli vaggad i en vagga eller babysitter är för många bebisar väldigt lugnande. Det finns riktigt bra vaggor på marknaden som vaggar både i sidled och upp-och-ner. Dessa kan du använda för att själv vagga bebisen till sömns eller ställa på till exempel balkongen och låta vinden vagga.

5. Frisk luft och vagnrullande

Att få andas frisk luft, ligga gosigt nerbäddad och samtidigt vaggas till sömns av vagnens skakningar mot underlaget är för många bebisar det lättaste sättet att somna. Om du har tur fortsätter ditt barn att sova när vagnen stannar – och är det så ska du såklart inte tveka att rulla in vagnen i sovrummet och låta bebisen sova vidare där. Det finns också vibratorer som man sätter på vagnens handtag för att återskapa känslan av skumpandet på en väg – men dessa är inte helt gratis.

6. Skapa trygghet med ljud

I mammas mage är barnet van vid ett konstant hög ljudvolym på ungefär 80 decibel, vilket är jämförbart med att stå mitt i en trafikerad gata. Många bebisar blir därför helt lugna och somnar när dammsugaren går i gång eller fläkten dånar för fullt vid matlagningen. Du kan själv använda ”Schh!”-ljudet, vilket påminner om det trygga ljudet från magen. Om du har svårt att hitta lämpliga ljud (eller inte orkar hyssja en enda minut till…) – använd en app! Det finns en uppsjö av appar med ljud såsom en hårtork, tvättmaskin eller det faktiska ljudet i magen.

7. Ta en tur med bilen

De flesta babyskydd är konstruerade så att barnet sitter med benen mot magen – vilket är superskönt om man har lite ont i magen. Det är mer regel än undantag att bebisar då och då har magknip de första månaderna. Då är babyskyddet en livräddare. Adderar man sedan det sköna ljudet från bilen och rytmiskt skakande från väglaget har man en vinnande kombination!

BONUS!

Ta en titt på den här videon och testa hemma. Här somnar bebisen på 42 sekunder med hjälp av en pappersservett.

***

Rutiner för bättre sömn för nyfödda

De första månader gäller egentligen bara en regel: sömn är sömn! Så släpp prestige och krav. Det viktigaste är att bebisen (och du!) får sova. Inte hur eller var bebisen somnat. Att sätta rutiner (våra bästa tips här!) kommer du har gott om tid till när bebisen dygnsrytm börjar sätta sig.

Om du ändå vill börja med någon form av rutin kan du tänka på detta:

– Natt är natt och dag är dag. Över tid kommer bebisen att anamma dygnsrytmen mer och mer, men med ljus och mörker blir den tydligare.

– Spädbarn sover alltid bättre med mätt mage, så amma eller flaskmata före läggning. Över tid rekommenderar många experter att man ska försöka förknippa sovandet mindre och mindre med att äta, för att undvika att det blir det enda sättet som barnet kan somna. Men oroa dig för det senare. Spädbarn har ingen ”master plan” – allt de förstår att det är tryggt och mysigt att somna där maten finns.

– Lär dig ditt barns signaler! Genom att hålla utkik efter när ditt barn börjar bli trött blir det enklare att hjälpa det till ro, innan övertröttheten sätter in.

– Variera sätten du använder för att få ditt barn att somna, istället för att ha ett enda. Då slipper du stå handfallen den dagen ditt trick slutar att fungera. Dessutom slipper du bli utled på att göra samma sak varje gång det är dags att sova.

***

Vore det skönt att dela dina erfarenheter och frågor med andra föräldrar? På Rulla vagn hittar du föräldralediga över hela Sverige. Ta kontakt med någon som startat en grupp – eller starta en egen (det tar två minuter)!