Bild: Folio Images 

Något som många småbarnsföräldrar funderar över är skärmtid för små barn. Idag tittar nästan 60% av Sveriges 2-4-åringar över en timme på TV eller film varje dag. Många är oroliga för hur och om barnet kan påverkas negativt, samtidigt som en stunds tittande kan göra att middagen blir klar eller tvätten hinner hängas upp.

Här har vi samlat 3 råd om skärmtid för föräldrar med småttingar:

1. Ge möjlighet till att skapa eget innehåll

Det vi som föräldrar oroar oss för när det gäller skärmar är ofta känslan av att tittande är passivt. Ge därför barnet en mer kreativ stund framför skärmen. Studier visar nämligen att det inte är hur länge vi sitter framför en skärm utan vad vi gör. Till exempel finns appar där man kan spela in sin röst, rita, lära sig bokstäver, läsa interaktiva pekböcker eller skapa en egen saga. Hitta sådant som passar ditt barns intresse, var med och prata om vad ni ser.

2. Balans mellan skärmtid och lektid är viktigt

Rådet som många forskare i både Sverige och USA ger är att inte låta skärmanvändande ske på bekostnad av andra aktiviteter som är viktiga för barnens utveckling. Barn behöver mycket kontakt med andra barn och vuxna, klättra, hoppa runt, springa och träna på sitt språk. Hitta en bra balans mellan skärmtid och aktiviteter som är positiva för barnets utveckling!

3. Skapa positiva vanor

Som bekant gör barn precis som vi gör och inte som vi säger. Tänk därför över hur och när du själv använder till exempel mobiltelefonen. Ett sätt kan vara att bestämma sig för en tid varje dag som är helt skärmfri, exempelvis två timmar vid middagen, eller två kvällar i veckan. Konkret kan du låta familjens dator stå i köket, så att du alltid vet vad barnet tittar på eller spelar även när de blir äldre. Sätt också rimliga gränser för hur lång skärmtiden får vara redan från när barnen är små. Det kan handla om 60 minuter per dag eller att dagens tid är slut när barnet klarat en viss bana eller uppgift i spelet.

 

Är du nyfiken på att läsa mer om barns medievanor? Läs undersökningen ”Småungar & medier 2015” hos Statens medieråd.