Fruktar du övergången till sommartid? - så fixar du rutinerna!
Bild: Folio Images

En timmes mindre sömn. Det kan knappast ha varit en småbarnsförälder som kom på det här med sommartid. Men nu är det snart ett faktum och vi har strategierna för att göra övergången så smidig som möjligt för dig med små barn. 

I år infaller sommartid natten till söndag den 26 mars. Det är något som är omdiskuterat varje år. Att tappa en timmes sömn gör till exempel att trafikolyckor och hjärtinfarkter morgonen efter ökar. Som småbarnsförälder är det kanske dock mer bävan inför att rucka rutiner som funkar som spökar: plötsligt ska man lägga bebisen en hel timme tidigare med den stora risken att dagen också kommer starta (ännu) tidigare.

Tidigarelägg nattningen en kvart om dagen

Börja ett par dagar innan tidsomställningen och lägg nattningen en kvart tidigare för varje kväll. Om du börjar fyra dagar innan är du i hamn till det är dags för sommartid. Förhoppningen är att din bebis också stegvis förlänger sin sömn på morgonkvisten …!

Ta sovmorgon på måndagen

Istället för att tidigarelägga läggningen kan du senarelägga morgonen. Då lägger du ditt barn den “normala” tiden på kvällen, dvs en timme senare än vanligt vid omställningen. Ställ sedan klockan så att ni vaknar en kvart tidigare på måndagen, 30 minuter senare på tisdagen och så vidare. Efter ett par dagar vaknar ni en timme tidigare. Det blir en skön mjukstart för hela familjen. När ni är i mål med att vakna tidigare innebär det att barnet blir tröttare på kvällen och enklare att lägga en timme tidigare.

Morgonpigg bebis? Lura dig själv att gilla läget!

En fördel med omställningen till sommartid för dig med en morgonpigg bebis är att det outhärdliga i att vakna klockan sex varje morgon plötsligt blir lite mer uthärdligt när klockan visar sju istället. Här är förresten våra bästa tips för att få morgonpigga bebisar att sova längre.

Justera sovtiderna på dagen efter hand

Stressa inte med att få ordning på sovtiderna på dagen. Att försöka lägga en bebis som verkligen inte är trött skapar bara frustration. Gör som med läggningen, lägg tiden för sovstunden en kvart tidigare om dagen under några dagar.

Ta vara på ljuset för att hitta energin

Sommartiden är trots allt ett säkert tecken på att vi går mot ljusare tider, vårsol och sommarsemester. Njut av de härliga kvällarna, ta en promenad med solen i ögonen eller spring en sväng. Ladda på med ny energi! Just nu är vi oftast som tröttast på året efter en lång mörk vinter. Varför inte hitta några nya vänner att ta en fika i vårsolen med här på Rulla vagn?

 

***

Rulla vagn är det enkelt att hitta andra mammor och pappor att umgås med under föräldraledigheten. Sök efter en grupp på din ort – eller starta en egen pappa- eller mammagrupp!