Bild: Folio Images
Bild: Folio Images

SÖMNSKOLAN. Vaknade du 04:30 imorse med en pigg bebis? Du är inte ensam. I perioder vaknar många barn tidigt, men här får du tricksen som kanske gör att din bebis sover längre på morgonen och du får en efterlängtad sovmorgon.

1. På natten är det natt

Mörkläggning är A och O – och alla medel är tillåtna. När ett barn vaknar till och det är ljust i rummet finns ingen återvändo. Se istället till att täta varje ljusspringa så att den mest envisa solstråle inte når in, även mitt i sommaren. May the force be with you!

2. Var jättetråkig!

Bestäm dig redan tidigt i barnets liv för att vara dötråkig innan det är dags att gå upp. Ligg helt still med slutna ögon, rör dig långsamt och hyssja istället för att prata. Bebisar älskar närkontakt med mamma och pappa, så testa att ha barnet nära dig. Även om barnet inte vill somna om kan ett par minuters extra vila i sängen vara guld värt för dig.

3. Barn sover ofta längre om de lägger sig tidigt

Helt emot all logik (som så ofta med spädbarn …) visar forskningen att barn ofta sover längre och bättre när de lägger sig tidigt. Och tricken för att lyckas med en läggning som både är snabb och mysig hittar du här. Om du märker att ditt barn somnar för sent på kvällen: tidigarelägg läggningen med en kvart varje kväll tills du är i hamn.

4. Mätta barn sover bättre

Spädbarn är programmerade att vakna så fort de känner hunger. Det är en överlevnadsinstinkt. Den instinkten hänger kvar och små barn äter länge ”ofta, men lite” under de första åren. Att äta ett sent kvällsmål innan läggningen kan göra att barnet sover bättre under natten. Om barnet sedan vaknar tidigt på morgonen kan amning eller att ge en flaska med ersättning eller välling göra det lättare att somna om.

5. Bryt mönstret

Vissa barn vaknar på minuten samma tid varje morgon. Det blir helt enkelt en vana för barnet, precis som vi vuxna naturligt vaknar en viss tid. Vissa sömnexperter menar att man kan försöka bryta mönstret genom att väcka barnet och amma eller ge flaska cirka 45 minuter innan man vet att barnet förmodligen vaknar.

Låt säga att ditt barn alltid slår upp ögonen klockan 04.30 varje dag. Då ställer du klockan på 03.45 (ja, det är ohyggligt tidigt), väcker barnet och ger en flaska välling medan barnet halvsover. Förhoppningsvis somnar barnet om med mätt mage och fortsätter sova när det normalt hade vaknat till. Efter ett par nätter kan du testa att inte ge någon mat, och se om den nya vanan att fortsätta sova har satt sig hos barnet.

6. Se till att orka

Det är knäckande att under perioder vakna för tidigt. Dagarna blir långa (läs oändliga) och tröttheten jobbig. Tänk därför efter hur ni kan hjälpas åt att få orken att räcka. Turas om att ta morgonpasset, fixa barnvakt en stund eller ta en tupplur mitt på dagen tillsammans med bebisen. Även om det är lockande att ta vara på timmarna när barnet somnat för kvällen … gå och lägg er i tid!

 

***

Vore det skönt att dela dina erfarenheter och frågor med andra föräldrar? På Rulla vagn hittar du föräldralediga över hela Sverige. Ta kontakt med någon som startat en grupp – eller starta en egen (det tar två minuter)!